Viața într-o singură fotografie

Este singura fotografie în care apar cu bunicul meu patern, Vasile Cesereanu (Moșu sau, mai târziu, padre Basilio, cum îi spuneam eu). Aici, prin 1980, la Ostia, în Italia. E straniu să descopăr de-abia la 35 de ani de la facerea acestei fotografii ce model teribil (uman și etic) a fost bunicul acesta. L-am adăpostit într-un cocon din romanul meu „Un sigur cer deasupra lor” (Editura Polirom, ediția I, 2013, ediția II, 2015), apoi am scos la iveală cartea documentară „Persecuție și rezistență. Vasile Cesereanu, un preot greco-catolic în Dosarele de urmărire de către Securitate” (Editura Școala Ardeleană, 2016). Mă gândesc ritualic la spusele lui (scrise într-un memoriu din 1956 către tribunal) : „În temniță îmi văd mai asigurată mântuirea ca afară. Afară sunt multe pericole de cădere, în temniță sunt neasemuit mai puține.”

Și dacă închisoarea nu ar fi decât un crin tăiat, fiecare din noi putem să reînviem într-un al doilea crin al minții și să rezistăm poverilor.

012

Lasă un răspuns

