Cea mai frumoasă și misterioasă carte scrisă vreodată în limba română

Nu aș fi putut să închei anul 2015 fără să nu scriu iar și iar ceva despre cartea Zenobia, cel puțin fiindcă mi l-am închipuit mereu pe Gellu Naum la o sută de ani (eu îl numesc, uneori, și Nuam sau Maun sau Aunm sau Namu) într-o ipostază hâtră. Nu am de ce să ezit – după Maestrul și Margarita (de Mihail Afanasievici Bulgakov, magistrul meu dintotdeauna, adică de vreo 30 de ani), cartea Zenobia este a doua pe care aș lua-o cu mine pe insula pustie și veșnică. Este, de departe, cea mai frumoasă și misterioasă carte scrisă vreodată în limba română. Repet, nu am nicio ezitare. Tatăl meu Domițian îmi spune deja de vreun deceniu că ar dori să scriu un roman precum Zenobia. Ehei! Dar Zenobia nu este un roman, ci un poem-roman sau roman-poem și mai ales o carte a cărților. Cine nu a citit-o încă, a pierdut paradisul și bonus-paradisul secundar (să priceapă fiecare ce poftește). Cine amână să o citească și-a pierdut dragostea sau nu a găsit-o încă. Iar cine nu vrea să o citească a pierdut chiar cheia artei lecturii. Căci din Zenobia înveți și cum să citești, unde să citești, de ce să citești. Este în această carte a cărților destulă melancolie și alienare; dar și comuniune tandră, euharistie a simțirii și ideilor, plăcere a prieteniei și a dragostei ca prietenie (plus inițiere, cum altfel!). Zenobia e un portal de ieșire și intrare într-o lume a cuvintelor noi. Am mai spus-o: uneori cuvintele noi sunt cuvinte vechi, dar înnoite într-un chip neobișnuit, altfel. De aceea, citind Zenobia (sau recitind-o, așa cum am făcut-o eu pe parcursul anului 2015, omagial și pro-naumian, dar și ontic, strict pentru mine însămi), m-am înnoit pe frânturi, pe bucățele (ori chiar am redevenit fetiță). Nu doar plăcerea, ci chiar fericirea este aceea care rămâne după ce se încheie Zenobia.

Lygia si Naum

(Lygia și Gellu Naum prin 1960)

14 elenemihailbulgakov2

(Elena Sergheevna – soție, iubită, prietenă și muză – și Mihail Afanasievici Bulgakov prin 1935) strămoșii apropiați ai cuplului Lygia și Gellu Naum

Un răspuns to “Cea mai frumoasă și misterioasă carte scrisă vreodată în limba română”

  1. PORIFERN Says:

    Reblogged this on poriferm.

Lasă un răspuns

