La Marchesa Luisa Casati (Artifex)

2010-10-28-marchesa

La Marchesa – așa i se spunea. Luisei Casati (1881-1957), muză a lui Gabriele D’Annunzio, Jean Cocteau, Man Ray (cel care a și pictat-o), Marinetti, Boccioni. A inspirat actrițe precum Vivien Leigh și Ingrid Bergman. A fost omagiată (ca divă inspiratoare) de stiliști precum John Galliano, Alexander McQueen, Karl Lagerfeld (unii afirmă că și pe Vivianne Westwood a marcat-o, fantasmatic, la nivel de veșminte și decor) . Era figura aristocratică decisivă a carnavalului venețian în prima jumătate a secolului XX.

casati3

Precum câțiva dintre prietenii mei decadenți, și eu cred că Luisa Casati era artă vie: lucra atât cu trupul ei, cât și cu chipul ei de tragediană greacă, filtrată prin opulența și carnavalescul baroc al lagunei venețiene.

Picture 124

Dacă atunci când am scris cartea de poeme „Veneția cu vene violete. Scrisorile unei curtezane” (am publicat cartea în 2002, dar am lucrat la ea cincisprezece ani, din 1987, cam pe atunci am început-o) aș fi știut de Luisa Casati, probabil ea ar fi fost una din muzele mele curtezane din carte (La Malcontenta, La Cesarina). Cartea mea tocmai e tradusă acum în italiană de către Giovanni Magliocco.

la marchesa_o

Nu era frumoasă, ci fascinantă și dark, într-un sens teatral asumat, exhibiționist-voyeurist. O tatuatoare de sine pentru spectacolul lumii, cu falduri, mătăsuri și giuvaericale. Luisa Casati Artifex. O vreme am confundat-o pe Luisa Casati cu pictorița Leonor Fini (sau invers). Nu știu pe care din ele am văzut-o mai întâi travestită în înger negru, la carnaval, într-o gondolă. Dar imaginea aceea a rămas în mine ca un lotus întunecat.

Lasă un răspuns

