Proust și casta incurabililor de întreținere

Recitesc Proust și o fac pe îndelete, fără grabă, fără vreo obligație profesională sau umană.  Există în stilul lui Proust o formă de aristocrație obraznică lentă și foarte nuanțată care mă face să mă aplec chiar asupra virtuților literaturii.  Îmi place felul în care naratorul Marcel se silește mereu, constant, să deslușească. Îmi place felul în care sunt secționate stângăciile de limbaj care se preschimbă în volute și rotocoale psihologice de anvergură. Scriitura aceasta are grație. Și gingășie stilistică.  Este atât de îndemânatică și sprintenă încât nu ai vreme să te plictisești dacă deguști descriptivismul (pe de o parte) și psihologizarea ritualică (pe de altă parte). Din acestea două iese un cocteil fără cusur. Un soi de cuvertură fină pentru simțuri și pentru creier. Cred că acum am  în mână un stetoscop critic armonios (sau cam așa ceva).

2 răspunsuri to “Proust și casta incurabililor de întreținere”

  1. scorchfield Says:

    Optez pentru un telescop!

  2. mesmeeacuttita Says:

    🙂 fie și așa!

Lasă un răspuns

