Dare de seamă paranoică despre mustăciosul Salvador Dali (3)

Prietenii săi pământeni vedeau în Salvador un ingenios hidalgo extraterestru. Alături de Buńuel, poreclit Alunecosul, Dali regiză un film cu nume de câine, în care, însă, nu juca nici un câine. Fascinat de mitomania halucinatorie a lui Salvador, poetul Lorca, poreclit Ţiganul Verde, cunoscut pentru extravaganţele sale de invertit, a tânjit să-l posede cu de-a sila, dar mustăciosul a desenat cât ai clipi un cerc magic din foc în care poetul nu a izbutit să intre. În Picasso, Salvador vedea un Papă chel şi, la vremea simpatiei sale extreme, îi ronţăi acestuia degetele mici de la mână, canibalizându-l parţial. Cu aceşti trei cavaleri ai fanteziei nesfârşite, Salvador Dali călători în metroul parizian care funcţiona în creierul său precum un paşnic vagon al misterelor de la Eleusis.

Şi-i mai plăceau teribil, lui Salvador, bastoanele şi sceptrele. Reveriile sale de rege anonim depindeau de un obiect de care să se sprijine. Aşa că inventă tot soiul de fantasmagorii: scaune cu aripi şi aripi cu bretele, unghii cu oglinjoare anamorfotice, urechi pentru levitaţie, gene false din pene de păun, telefoane transparente, cu vene. Amicii săi numeau aiureli şi isprăvi toate aceste trebuşoare. Pianele cu coadă erau nişte pântece sonore, în care se auzea muzica sferelor. Din când în când Salvador murmura măscări către îngeri, rostind, la sfârşit, faimoasa şi păsăreasca interjecţie kikiriki. Dar îngerii erau pentru el doar nişte umbrele de duzină. În viziunea sa întraripată, ar fi dorit ca femeile să mai aibă o pereche de sâni la spate, urme ale unor aripi rotunde şi catifelate. Păcat că nu fusese chiar el Dumnezeu, ca să creeze altfel femeia.

Descoperind tehnica paranoico-critică, foarfecele sale iraţionale au tăiat cu spume de exaltare veşmintele academicienilor preţioşi, momind delirul cu laptele născătoarelor isterice de la polul arctic şi antarctic. Din acel moment, organul de a percepe realitatea ireală deveni însăşi mustaţa. Salvador se lăuda întotdeauna cu mustaţa sa imperială şi mistico-spaniolă, deşi, în opinia celor care nu ţineau de meleagurile meridionale, această mustaţă părea să fie de husar sau chestor. Adevărat că mustaţa sa era subţiratică precum sfinţii lui El Greco, aducând, în acelaşi timp, cu nişte picioare de păianjen. Cu această mustaţă, Salvador râvnea să-l întreacă în rafinament pe Nietzsche, deoarece vârfurile organului păros se puneau în mişcare precum nişte sfredele care găureau. Mustaţa aceasta, cu partea ei stângă şi dreaptă, erau testicolele sale anamorfotice, acţionând ca o trompă de elefant sau ca un corn de rinocer.

În toată vremea copilăriei sale, Salvador a dorit să ucidă o fetiţă, oricare fetiţă i-ar fi ieşit în cale, dar nu în orice fel, ci aruncând-o în gol. Atunci când nu avea la îndemână o asemenea fantasmă, se folosea chiar pe sine, atât ca ucigaş, cât şi ca ucis, dedublându-se ingenios. De aceea, o iubi pe Gala cu întreaga-i nevroză de băieţel ucigaş, deoarece Gala a fost singura femeie care a acceptat să fie ucisă, cerându-i chiar ea să facă lucrul acesta, adică să fie sacrificată. Pentru graţia şi lealitatea ei faţă de moarte, Salvador o porecli Balerina golului, dar, prescurtându-i porecla şi amestecând-o cu numele Gala, ieşi la iveală o corcitură de genul Galarina. Nu atât amanţi, cât fraţi incestuoşi, Salvador şi Galarina păreau născuţi din ouă mediteraneene, precum Castor şi Polux. Amicii îi porecliseră astfel, deşi mutilându-le puţin numele: fie Castor şi Poluxa, fie Castora şi Polux.

În ciuda faptului că bătuse în lung şi-n lat bordelele pariziene, Salvador a susţinut că era virgin atunci când a cunoscut-o pe Gala, comparându-se cu Fecioara Maria, dar de sex masculin. În viziunea-i delirantă, Fecioara era mai adâncă decât Hristos, deoarece era o femeie dincolo de feminitate. În misticismul său halucinatoriu, Salvador o încarna pe Fecioară plutind şi călărind o lebădă, apoi îşi închipuia potirul Sfântului Graal ca pe un cub şi-l fantaza pe Hristos ca pe un vultur, aşa cum o făcuse, odinioară, tocmai Sfântul Ioan al Crucii. În deplină maturitate, Salvador se lovi la cap de o stâncă de pe malul mării şi de atunci începu să vadă totul cu bulbuci şi balonaşe: madone, sfinţi, bestii, obiecte, toate era dematerializate sau împrejmuite de corpusculi şi bule.

Anunțuri

6 răspunsuri to “Dare de seamă paranoică despre mustăciosul Salvador Dali (3)”

  1. scorchfield Says:

    Ieri, pe când ieșeam din oraș -la volanul automobilului personal, am frânat brusc în spatele lui căruțe. Existența căruței este dată de anotimp și de larghețea primăriei în ceea ce se numește „curățenia de primăvară”.

    Atunci, am văzut din sens contrar cum venea o altă căruță, în care era un ceas enorm, un ceas de catedrală. Ceasul mergea încă, și-am avut onoarea să-i ascult ticăitul când am dat jos geamul.

  2. mesmeea cuttita Says:

    … și atunci ce anume să facem? să măsurăm de-acum timpul după acel ceas enorm (pe blog) ?! 🙂

  3. zazuetto Says:

    De unde și relevarea imaginarului imaginat,

    http://www.romlit.ro/tefan_cel_picant

    Oricum, suprarealismul „rules.”

  4. mesmeea cuttita Says:

    :))
    mda, am fost prinsă cu mâța-n sacul lui esteban el grande!
    (domnul Max în scaunul lui cu rotile s-ar fi dat jos o secundă) 🙂

  5. Ettore Zazu - zazuetto Says:

    Nu este nici o mata in sac (aici unde sunt acum nu am diacritice la dispozitie) ci doar – in opinia mea – o continuitate a stilisticii a unui autor (stiu, desigur, ca sunteti femeie), care scrie despre subiecte semi-onirice intr-un mod (cvasi-similar) supra-realist.

    „Omul este stilul” zicea nu mai stiu cine, un francez (desigur) si in franceza (absolut sigur).

    Intentia mea nu a fost acuzatoare, ci dimpotriva, exclamatoare (si avand nota de pozitivitate cu pricina).

  6. mesmeea cuttita Says:

    prin urmare, Mesmeea e stilul, iar Cuttita e tema perpetuă – glumesc 🙂
    sunteți gentil.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: