Touj(am)our(s) – mais non, pas pour toujours, hélas!

amour images

amour-poster1

Nu doar trupul devine decrepit, ci și dragostea. Iar când spectacolul dragostei în stadiul de retard devine insuportabil, tocmai pentru că dragostea însăși riscă să putrezească precum un trup ca oricare, singura igienă radicală este extincția provocată. Am vizionat ultimul film al lui Haneke, Amour, ca pe o bulă de sânge, spartă, îngălbenită, care împroașcă în față lichidul ei puroiat. Filmul nu interoghează și nici nu propune interogații. Totul e calm, tacit, dar cangrenat sufletește. Nu trupul contează (deși mai ales trupul este filmat ostentativ), ci sufletul și incapacitatea acestuia de a face față la presiunea maximă a dragostei putrezite. Din cele două elemente majore ale vieții umane (dragostea și credința), Haneke alege dragostea pe post de Hristos în racourci. Nu îmi pot îngădui să fiu indulgentă, dar nici nu-mi pot permite să delirez: Amour este un film cicatrizant, care ne deprinde cu viața care nu va fi după ce dragostea nu va mai fi.

Je t’aime moi non plus – filmul lui Haneke m-a făcut în chip bizar-compensatoriu să caut pe youtube și să reascult hitul lui Serge Gainsbourg în duet cu Jane Birkin. Ce vremuri! Să mi se facă dor de „golanul” de Serge (deși îl voi prefera mereu cu Charlotte în Lemon Incest, melodie superioară sonor și psihic hitului Je t’aime moi non plus)!

14 răspunsuri to “Touj(am)our(s) – mais non, pas pour toujours, hélas!”

  1. ora25 Says:

    dragostile putrezesc la orice vârstă. ba la bătrânețe, când mințile nu se sincronizează cu trupurile, amourul rămâne mai tânăr decât corpul tot mai ruinat. îmi place interpretarea ta, deși cu alt gust am rămas de la filmul ăsta. înțeleapta generozitate a crimei, expusă neconvingător.

  2. mesmeea cuttita Says:

    Scepticismul meu (sau cinismul meu destul de melancolic) era intentionat insolent in comentariu! Filmul lui Haneke mi-a facut sila de viata (nu de senectute, ci de viata, dar intr-un chip sufleteste somatizat). Cat despre tulburare, ea este acuta, fireste.
    La urma urmei, cine n-ar vrea sa iubeasca pentru totdeauna?! Desi majoritatea dintre noi se zvoneste ca prefera sa fie iubiti…

    • ora25 Says:

      😦 se pare că mie mi-era deja silă când l-am văzut, din moment ce n-a adăugat nimic nou peste mine în sensul ăsta trăit de tine.
      zvonuri! unii preferă să fie urâți.

  3. mesmeea cuttita Says:

    parca esti mai mohorata astazi, asa ca, rogu-te, sus inima 🙂

    (cu zvonurile stim cu toti cam cum este… riscant)

  4. aleph Says:

    …poate că trebuie să mai aştept umpic până să văd filmul 🙂
    am deja silă, am şi putregai, proviziile nu lipsesc din scorbură 🙂
    iar azi e aşa un soare plin că ar fi păcat să-l secătuiesc.

  5. mesmeea cuttita Says:

    … este oricum un film cu de toate pentru toti (psihic vorbind). aleph are ce sa simta si dupa…

  6. scorchfield Says:

    Asta cu „hélas” la sfârșit n-am priceput-o!

  7. mesmeea cuttita Says:

    domnule Scorchfield, o sa va imprumut monoclul meu, ca sa zariti cuvintele mai limpede 🙂
    (desi prilejul este melancolic)

  8. mesmeea cuttita Says:

    ar fi trebuit sa fiu mai precauta si sa dibuiesc provocarea 🙂
    (dar imi voi lua revansa blogăreață cu alt prilej)

  9. coraline Says:

    vizionat filmul. si dupa ce l-am asezat cuminte, vai mie, vizita scurta pe aici, si iar ma rascoleste mesmeea…

  10. mesmeea cuttita Says:

    asa s-a intamplat si cu altii, in chestiunea rascolirii…

  11. Octavian Says:

  12. mesmeea cuttita Says:

    pentru cunoscatori – Serge G, daaa!

Lasă un răspuns

