din nou Dorothy Osborne către Sir William Temple

 

Am mai înfățișat-o pe Dorothy Osborne (1627-1695), îndrăgostită la 19 ani de William Temple (care avea, și el, cam aceeași vârstă). Reiau câteva amănunte: celor doi nu li s-a îngăduit să se căsătorească decât după șapte ani de așteptare. Dorothy Osborne, căsătorită Temple, a avut nouă copii. Ea a rămas celebră tocmai pentru scrisorile schimbate, vreme de șapte ani, cu viitorul baronet și politician William Temple, al cărui secretar a fost, o vreme, Jonathan Swift. Nu știu din ce an este scrisoarea, dar îmi place precizarea tinerei femei: If you love me, be careful on’t. Și-mi mai place și aerul de legământ cu care ea cere: Send me a tortoise one that is less than that I sent for a pattern. Odinioară (dar și în vremurile noastre), iubiții nu știau cine sunt și de ce sunt așa cum sunt. Dorothy pare frivolă (ori năstrușnică). Despre bărbatul căreia ea îi scria așa cum îi scria nu putem bănui decât că era un bărbat fericit.

… ‘Twill be pleasinger to you, I am sure, to tell how fond I am of your lock. Well, in earnest now, and setting aside all compliments, I never saw finer hair, nor of a better colour; but cut no more on’t, I would not have it spoiled for the world. If you love me, be careful on’t. I am combing, and curling, and kissing this lock all day, and dreaming on ‘t all night. The ring, too, is very well, only a little of the bigest. Send me a tortoise one that is less than that I sent for a pattern. I would not have the rule so absolutely true without exception that hard hairs be ill-natured, for then I should be so. But I can allow that all soft hairs are good, and so are you, or I am deceived as much as you are if you think I do not love you enough. Tell me, my dearest, am I? You will not be if you think I am

                                                          Yours.

Lasă un răspuns

