Iustin (poem de dragoste – 3)

 

Închei astăzi (fiindcă-i o zi de primit daruri) serialul de postări din și despre Iustin Panța – cu un al treilea poem de dragoste (dintre postumele sale).

Încerc să scriu o poesie (XV)

 

Și-a zgâriat șoldul, când m-a ocolit.

Ea până atunci nu s-a vrut și nu s-a lăsat găsită:

făcea zgomote simultan în două puncte opuse al spațiului;

când mă îndreptam spre unul dintre cele două puncte

o auzeam mișcându-se parcă batjocoritor și ca într-o calchiere,

invariabil exact în celălalt punct:

unul din obiceiurile ei fără scadență.

Și-a dus repede mâna deasupra rănii ușoare

făcute de obiectul ascuțit

ca într-un gest de fugitivă pudoare.

Apoi între noi a crescut starea aceea de spirit interșanjabilă,

care se hotărăște într-o dimensiune misterioasă a universului.

Încă cu mâna pe șold, a schițat primu-i gest obedient,

o torsiune a trupului ei care era în același timp

o ușurare dar și un risc uriaș

(alte două puncte simultane în care ea făcea acum „zgomote”).

„Te doare?” am întrebat-o,

dându-mi deodată seama că tabloul de deasupra capului ei

este așezat puțin strâmb pe perete

(se spune că tablourile astfel atârnate poartă ghinion).

Nu știu dacă ea mi-a răspuns

sau dacă răspunsul ei a fost doar ecoul întrebărilor mele.

Așa cum doi bețivi care merg împreună de braț sau de după umeri

rămân în picioare oricât bălăbănindu-se fără să cadă vreodată,

pentru că niciodată nu se poticnesc în același timp,

ea a instaurat imediat coincidența aceea peremptorie

dintre a fi și a fi cu cineva anume.

Toamna zilele încep să fie mai scurte –

dar lumina care rămâne mi-e de ajuns.

S-a scurs tot timpul.

Tabloul se încăpățânează, în ciuda eforturilor mele,

să rămână puțin strâmb atârnat de perete.

 

Lasă un răspuns

