Iustin (Ferparul)

Ferparul

Ce înseamnă să fii om mare? Câțiva milimetri în plus la perimetrul ferparului. Mai sunt câteva momente până la culcare, mâine el va sosi cu trenul de dimineață, ne întâlnim în sala de așteptare clasa II, am aprins vezioza, am stins lumina mare și am început să mă spăl pe dinți. Sub lumina palidă a veiozei, în timp ce simțeam gustul mentolat al pastei de dinți, am început să mă gândesc mai întâi la ea, era o femeie foarte frumoasă pe vremea aceea, și era vremea femeilor frumoase, o pândeam în fiecare după-amiază în capătul străzii și de acolo începeam urmărirea. Într-o zi am urmat-o până la cimitir; s-a oprit în dreptul unei cruci, pe mine nu trebuia să mă zărească, așa că m-am oprit câțiva metri mai în spate, pe altă alee, în dreptul altei cruci, simulând reculegere, un îndurerat oarecare; de fapt privind-o insistent cu coada ochiului. Plângea, monumentul funerar din față îi provoca durere sinceră; pentru mine, crucea din dreptul meu nu semnifica decât un ascunziș ca oricare altul, ca un copac de pildă, sau un colț de clîădire după care mă puteam adăposti fără teamă. Sigur că citisem numele celui înmormântat la picioarele mele, citisem anul nașteriii și cel al morții, am făcut scăderea, socotind că murise tânăr. Nu simțeam nimic pentru el, privirea îmi aluneca înspre ea, având grijă, în același timp, să fiu acoperit cât mai bine de crucea albă din față.

În timp ce spălatul pe dinți din seara aceea era pe sfârșite, aplecându-mă spre chiuvetă, cu un gest neîndemânatic, am atins cablul veiozei, steckerul a ieșit din priză și am rămas în întuneric. Atunci a trebuit să aprind lumina mare, nu aș fi putut nicicum nimeri altfel priza, mâna mea s-a ridicat în dreptul capului și am apăsat întrerupătorul.

Sub lumina puternică a unui bec de o sută de wați, atârnat de tavan, concomitent cu pocnetul sec al întrerupătorului, un alt gând mi-a răsărit în minte și mi-am spus că multe dintre păcatele celui înmormântat acolo, sub crucea după care m-am ascuns, au fost trecute, în ziua aceea, în seama mea.

(din Lucruri simple sau echilibrul instabil, 1992)

Lasă un răspuns

