Iustin (1964-2001)

În 29 septembrie 2011 s-au împlinit zece ani de la moartea lui Iustin. Mi-am amintit de el, bântuitor, doar în octombrie, drept care, iată, simt nevoia să postez fragmente din poemele lui. Astăzi, niște fărâme din Epilog (Obiecte mișcate, 1991), poem pe care l-am desfăcut cândva și l-am vorbit cu Iustin.

Ce-ai face dacă ai fi vrăjitor? l-a întrebat bătrânul pe copilul ce-și trăgea de sfoară, pe trotuar, mașinuța fără o roată. Se opriseră în fața mea, tocmai urma să-i depășesc, am încetinit mersul ca să ascult răspunsul puștiului: el a întrebat, Dar tu, nene, ce ai putea face dacă ai fi vrăjitor? Chiar așa, ce am putea face? Vaza din sticlă albă ar rămâne la locul ei, la fel bomboniera, așezată în colțul bufetului, pipa în scrumieră, – dar eșarfa vișinie? Eșarfa este acum la gâtul ei, ea stă într-un colț al camerei și așteaptă, am zărit-o din stradă trecând o dată prin dreptul ferestrei luminate, am apăsat clanța ușii, era deschisă, am intrat. Ușa ar fi trebuit, trăgând-o în urma mea, să se închidă peste tonurile de peisaj ploios de afară, să despartă interiorul casei de restul lumii, dar nu s-a întâmplat asta; închizându-se ușa, prin fanta din ce în ce mai îngustă – pe măsura închiderii ei – dispăreau curtea, cei doi copaci din grădină, grămada de nisip și leagănul, apoi am auzit pocnetul sec, ce a marcat închiderea yalei; numai că în fața mea peisajul era identic cu cel pe care-l părăsisem, stăteam, la fel ca înainte, în mijlocul curții, în stânga leagănului și a grămezii de nisip. Trecând pragul, lumea de afară s-a deplasat înăuntru. Așa cum ai fi mișcat bomboniera din colțul bufetului, și acolo, pe vechiul ei loc, praful încă nu s-a depus iar un obișnuit al casei spune, Aici a fost bomboniera; el chiar o vede acolo, o deschide și se servește cu bomboane de mentă.

[]

7 răspunsuri to “Iustin (1964-2001)”

  1. nuclearrr Says:

    „Negru somn enorm
    Peste viata vine” ……

    Pot sa impartasesc aceasta tristete;

    s-au adunat multe morti, in spatele meu. Acum, dupa o vreme, beau iarasi „licoarea vietii”, si ma gandesc la EI…simplu si asezat.

    Probabil ca ar trebui sa avem hazul monumental al celor de la Sapanta. MI-ar placea sa-mi scriu -inca din timpul vietii, intr-o zi cand lumea vuieste si straluceste, ca un giuvaer, un poem epigraf -care sa-i faca pe altii sa rada cu lacrimi, si sa ma iubeasca pt ca nu le stric..cheful…

    Sau am putea
    sa ne mangaiem cu credintele si obiceiurile celor din vechime, si mai cu seama ale celor din antichitate. Stiai ca la etrusci, lumea mortilor era imaginata ca fiind bogata in placeri? Un reflex al vitalitatii, desigur.
    Celtii comemorau mortii lor la 1 noiembrie, prima zi a anului celtic. Se credea ca in acea zi, sufletele celor morti se intorceau printre cei vii, odata cu venirea serii.
    Nordicii isi inchipuiau ca nici zeii nu sunt nemuritori, dar acestia aveau merele fermecate ale Idunnei, fara a-i face totusi invincibili.

    Iar slavii, ah, slavii, pt ei-lumea de dincolo era un taram pitoresc si armonios, un loc al colinelor verzi…( eu am un cult pt „colinele verzi”).Zeul Veles, zeul slav al mortii, infatisat ca un sarpe, se incolacea in jurul radacinilor…Iar decedatii aveau grija… de turmele lui…

    Cred ca prietenii -care nu mai sunt- merita sa ne gandim la ei cu tandrete..Cu puterea mitologiilor si cu „mireasma zeiasca a tacerii”…

  2. mesmeea cuttita Says:

    sa inchinam, deci, pentru cei pieriti si iubiti!

  3. marius conkan Says:

    Din fragmentul citat, mi se pare un poet foarte bun, cumva atipic.

  4. domnul echt Says:

    intrebarea pustiului era de fapt ce ai face daca ai fi poet? lumea ar ramane la fel ? ai lasa lucrurile la fel? la fel ca la inceput cand nu devenisera cuvinte poate. vrajitorii onesti nu schimba nimic in natura lumii, nu transforma asa de capul lor. azi numai tampenii spun. esarfa vazuta de omul obisnuit si esarfa vazuta de poet. e un abis de scrutat (scurtat sic!) pe-aici …

  5. mesmeea cuttita Says:

    daca esti poet nu esti shaman/ daca esti shaman nu esti poet!
    (iar esharfa e bara dintre)

  6. domnul echt Says:

    minunat raspuns. banuiam eu ceva.

  7. M Says:

    Intr-adevar, cate morti s-au adunat, cand te gandesti

Lasă un răspuns

