Ispitele Sfântului Anton

Înainte de a relansa șirul epistolelor mai mult sau mai puțin faimoase de dragoste din spațiul de limbă engleză, am să vorbesc acum despre un film estonian pe care am vrut să-l văd la Tiff 2011, dar la care nu am ajuns în mod obiectiv: Ispitele Sfântului Anton (2009), în regia lui Veiko Ounpuu, pe care l-am primit la zece zile după Tiff de la Ileana S, curioasă de reacția mea. O peliculă foarte bizară, cocteil de Lynch, Trier, Kubrick (Eyes Wide Shut), ba chiar și Greenaway (scena finală din filmul lui Veiko Ounpuu e aproape aceeași cu scena de încheiere din Bucătarul, hoțul, soția acestuia și amantul ei). Titlul corect și relativizat intenționat al filmului ar fi, de fapt, Ispitele Sfântului Tony! Iar această prescurtare onomastică, de la Anton la Tony – spune multe despre absurdul intrinsec al peliculei. Filmul merită văzut, fiindcă este gândit în cheie post-dostoievskiană și chiar post-umană, fiind influențat, într-o anumită măsură, doar ideatic (nu ca tehnică de filmare sau subiect) de Antihrist-ul lui Trier. O plonjare în patologia existenței (moarte, iubire înșelată ori mortificată, luxurie, credință confuză, diavolul-histrion și torționar), o chimie psihică a descompunerii, o didactică a binelui care este surclasat de rău, inițiatic. Spuneam că filmul merită văzut: dar personajul titular este tendențios construit și adesea neveridic, chiar hilar. Un soi de Mîșkin inadaptat la secolul 21, care eșuează în fața gherilei malefice – dar ratează și se ratează în chip desuet. Lansez acum o provocare de facto: mi-ar fi plăcut ca acest film să fie hibridat cu Inception: ar fi ieșit un turn Babel sfidător și bulversant!

4 răspunsuri to “Ispitele Sfântului Anton”

  1. lolablau Says:

    mie mi-a fost frica de antich…lui lars si de inception. dar recenzia dvs. este mai mult decat completa:) si nu e nici kilometrica.

  2. mesmeea cuttita Says:

    zic (prieteneste) ca trebuie vazut atat antichrist, cat si inception (fiindca nu strica, indiferent de gusturi) – intr-un caz, deoarece patologia creierului se cuvine a fi cunoscuta pana in plasele – in celalalt caz, datorita circumvolutiunilor onirice!

  3. lolablau Says:

    imi pare rau ca va dezamagesc dar banuiesc ca nu sunt filme prea grozave. sunt supraevaluate. f sincer si serios. manipulare gratuita. antich…e doar o incercare de film iar ca alalat mai sunt cateva zeci. dar un ingmar bergman mi-ar surade acum:)

  4. mesmeea cuttita Says:

    eu zic ca antichrist e un film de rumegat in timp de crize…

Lasă un răspuns

