Poezia lui Mircea Ivănescu este circumscrisă unui carnaval al melancoliei: fiindcă este vorba de un carnaval, jocul este îngăduit și prelungit chiar până la sofism; dar pe lângă elementul ludic răsfirat există mai ales o melancolie suavă, delicată, eterală, deși catalizată de realitatea concretă, alienantă, asfixiantă. Personajele lui Mircea Ivănescu (întrucât poetul se multiplică pe sine în variate euri problematizante ontic) monologhează misterios ori dialoghează tainic, în secvențe aproape „socratice” (s-ar putea specula) dacă nu ar fi vorba despre niște texte în care narațiunea este încifrată, deși pornește întotdeauna de la un fapt banal: o ploaie care stimulează meditația, o plimbare prin orașul relativ pustiu (ca în Magritte ori de Chirico, deși nu lipsește o subtilă tentă proletară din acest spațiu urban ivănescian), une causerie într-un birt, o contemplare a unei femei admirate, observarea obstinată a unor pisici, moartea cuiva care a însemnat ceva măcar în sens obiectual, etc.
martie 26, 2011 la 7:58 pm |
Ce bine ca ai scris asta! Si ce frumos cum intra MI intr-un spatiu figurat inclusiv fizic, cred eu. In care cuvintele vin in prelungirea gesturilor noastre unoeri cetoase, alteori, cristal-intunecate. Frumos, frumos… Si ce bine ca poezia e (si) altceva…
martie 26, 2011 la 8:42 pm |
pohezia e intotdeauna si altceva!
(dincolo de dincolo)
martie 27, 2011 la 6:26 pm |
un text minunat despre un domn minunat. mi-a fost dor de dvs. si de dl. echt.
martie 27, 2011 la 7:35 pm |
lolablau e gentila duminical 🙂
(iar domnul aici omagiat merita mai mult decat acest textulet)
martie 28, 2011 la 3:38 pm |
igluul sunt foarte ataşat de timpul zăpezilor ( „un fel de a spune
că revezi o faţă, pe care n-ai mai privit-o demult,
şi umbli spre ea prin zăpadă – scriind urme
într-un timp, trecut de acum, unde n-ai mai fost. şi e mult
coborâtă în iarna mată, îngropată în tăcere,
această fiinţă”.)
martie 28, 2011 la 3:38 pm |
igluul este, duamne!
martie 28, 2011 la 4:41 pm |
voila, voila 🙂
(potriveala potrivelilor!)