Zenobia

Voi spune despre proaspătul spectacol clujevit Zenobia, regizat de Mona Marian (fosta Mona Chirilă), doar atât: că mi-a tihnit, fiindcă a prins nu doar spiritul gellunaumian enigmatic, ci și o aromă din alte vremuri și din alte lumi cu ramificații tactile în cerebel. E dificil să faci așternut din subconștient și, când vine timpul, să rulezi așternutul, să-l speli, să-l limpezești, dar să nu-l calci cu fierul (NICIODATĂ să nu-l calci cu fierul încins sau cu fierul în general), ci să-l lași veșnic șifonat. Și mai dificil este să crezi într-o astfel de lume în care raporturile sunt hibride psihic și sufletește, pentru că viii sunt la fel de importanți precum morții. Nici unii, nici alții nu sunt în plus ori în minus, ci se potrivesc ca mănușile, tocmai întrucât nu mai au nimic altceva de pierdut decât propria lor credință în minuni, taine și iluminări…

34 răspunsuri to “Zenobia”

  1. echt Says:

    incredibil. tocmai ma gandeam zilele acestea daca mortii mai cred in ceva, daca mai exista altceva pentru ei in afara certitudinii dementiale a mortii sau a ceea ce se intampla acolo cu ei. imaginatia mea a mers catre parta sumbra, deznadajduita a raspunsului. azi de dimineata am renuntat la ea pur si simplu, deschizand portita cealalta, a unei nelamurite si neclare, deocamdata sperante…

    • mesmeea cuttita Says:

      gellu naum ne spune ca mortii cred in multe si sunt inca indeajuns de vii sa isi fie propriii lor mesageri si receptori (in acelasi timp). domnul naum ne spune ca exista chiar morti dotati cu umor si ironie fina, drept care viilor nu le ramane decat sa empatizeze delicat…

  2. ora25 Says:

    mesmeea, să nu te sperii dacă tocmai acum vei da de vreun fier de călcat pe la mine, era gata folosit, cu arsură cu tot, înainte de a rula tu aşternutul

    despre cum gândesc eu morţii şi viii, ţi-am spus eu la un trist moment dat şi acuma nu pot să zic decât că ai spus acum cam ce intenţionam să spun eu pe-atunce, doar că mult mai frumos şi mai clar.

  3. mesmeea cuttita Says:

    fierul tau de calcat e intotdeauna bun, fiindca are un cordon ombilical foarte lung.
    cat despre arsuri, banuiesc ca si ele prind bine din cand in cand…

    am scris adesea despre viatamoarte!

    • ora25 Says:

      aa, pentru mine arsurile lăsate de fierul de călcat sunt însemnele unei epoci care clar nu mai există şi se înrudesc cu parfumul cozonacului ars. despre arsăturile care or prinde bine, deh, or fi fiind, desigur, destule 🙂

  4. ora25 Says:

    :))) clarrr, neclarrr! pentru acestea folosim albuş din ou de pinguin.

  5. mesmeea cuttita Says:

    si la prajituri e bun 🙂
    (prajiturile din cap/minte)

  6. Scorchfield Says:

    Dar Zenobia este un subiect atât de greu, iar Gellu Naum în suprarealismul său spontan a reuşit doar să traverseze marea tăvăleală – recunosc că v-am luat scrisul, deci nevăzând spectacolul nu pot să vă contrazic.

    Dar ceva mai sus de scrisul meu mi-a amintit de toate aceste femei-erou, ştiţi ce aiurea sună femei-eroine, un vulg parcă derutează alipirea, da, femei-luptătoare, sună perfect, de aceea eu voi fi cel ce va corecta traducerea de femeia-eroină în femeia-erou.

    Am scris fără a fi misogin, nu sunt, dar uneori precaritatea limbii, nu numai a noastră, lasă anumite slăbiciuni. Sigur că ar trebui acum să contrabalansez cu ceva invers. Să fie asta o altă poveste.

    🙂

  7. ora25 Says:

    scorchfield, întrucât nu te pot bana de două ori, îmi permit să-ţi ofer varianta corectă: femeia-ecou 🙂

  8. mesmeea cuttita Says:

    ce aspru sunteti astazi, domnule scorchfield!
    nu pot sa spun ca romanul zenobia este un „mare” roman, dar pot sa spun ca este o bucurie (sa-l citesti si recitesti!)

    … bine ca nu e vorba despre femeie-bibelou!
    (s-ar sparge usor)

  9. Scorchfield Says:

    Dar cine este Zenobia?
    Încălcăm azi un interdict?

    Rescriem antichitatea? este sublim Gellu Naum, dar Zenobia a fost în înaintea sa cu mult şi înaintea Zenobiei a fost Cleopatra, şi până la Semiramida mai sunt mii de femei care s-au dovedit mai tari ca majoritatea bărbaţilor.

    Da, ăsta este ecoul, nimic mai fragil ca sunetul.

    • mesmeea cuttita Says:

      dar aici discutam despre o proza experimentala suprarealista care a fost pusa in scena!
      nu discutam despre femei celebrisime (inaintashe)!

      • Scorchfield Says:

        „deci nevăzând spectacolul nu pot să vă contrazic”

        cam aşa am scris, dar nu mai scriu nimic, cunoaşterea mea personală supără, eu chiar doresc să o împărtăşesc lumii, atmosferei, chiar mai sus, de unde nu lipsesc „ecourile” luminoase numite fulgere; de-ar fi Zeus, aş admite, de-aş fi mic m-aş cam ascunde, dar mi-s prometeic;

        „…judecând cele necunoscute după cele cunoscute…”
        din Cartea a II-a a lui Herodot la XXXIII

        îmi permit să mă retrag, „banarea” nu-i o moarte sigură!

    • ora25 Says:

      mesmeea, scuză-mă că nu mă pot abţine: mai fragil ca sunetul e întotdeauna auzul!

  10. FID DeScribor Says:

    Cand G.N. a vizitat locuinta lui Trakl, l-a podidit asa un plans, ca nu stia ce sa mai faca… Eu n-am sa zic asa ceva, desi prea multe lucruri ne solicita si dat fiind mecanismul echivoc al solicitarii…
    N–am sa zic decat asa, ca in piesa ciudata, cu un singur act (cum altfel?!), La picioarele Semiramidei, a lui G.N., cum ii zice Rafael iubitei Luiza:
    „Discutii, discutii…
    Toate își au drumul lor firesc, drumul lor, al nostru. E un imens echilibru, un echilibru care chinuit, turburat. Periculoasa maladie trece pe alături. Să privim cu milă. N-avem de ce ne teme noi liberii. – Iubita mea, secunda liberăriii, secunda cunoașterii e posibila.
    Ea va veni.”

  11. Scorchfield Says:

    Cele mai mici oase ale corpului uman sunt cele din ureche, deci cele mai fragile, sunetul face parte din acestea prin propagare…

    Oooo! câtă nerăbdare stârnesc!

    • ora25 Says:

      ce-ţi mai place să te-auzi!

      • Scorchfield Says:

        Într-o livadă ce aparţine unei vile minunate cu un nume minunat, acolo unde se pare că Zenobia a fost invitată de împăratul Aurelian – versiunea romantică, împărat fără cunoştiinţe filosofice puternice, dumneavoastră doriţi să mă jigniţi cu orice preţ.

        Cred că nu vă aparţine acest loc, mai cred în ceea ce alţii înaintea noastră scoteau sabia şi nu întorceau obrazul, prin simple vorbe încerc doar să încropesc un dialog, doriţi în altă limbă sunt dispus, dar să nu credeţi că limba schimbă personalitatea, aşa cum orele trec fusul orar cu bunăştiinţă.

        Las la căderea gazdei în a decide dacă mai pot fii oaspetele acestei vile, oricum s-ar numi ea în oniricul virtual, Giulia, Hadriana sau Mesmeea.

  12. sauribalic Says:

    în Sauritania tocmai construim un teatru; spectatorii vor sta confortabil, unii mai statici în loje, alţii mai plutitori în bal(c)oane. la deschidere va veni şi co-media pentu mediatizare. de toate astea se ocupă o mânaageră 🙂
    neapărat o să mă duc şi eu la Zenobia pe 23.

  13. mesmeea cuttita Says:

    sunt obosita asa incat zic sa lasam inflamarile (si bosumflarile) pe altadata…

    o gazda lasa lumea sa vorbeasca si sa boscorodeasca 🙂 ce pofteste – cenzura nu incape decat daca se ajunge la injurii si calomnie. or, nu e cazul.
    domnule scorchfield, v-ati aprins prea tare doar fiindca opiniile sunt divergente, iar comentatorii sunt mucaliti…

    in toamna va ajunge spectacolul zenobia si la bucuresti, va putea fi vazut si laudat ori criticat!
    pana atunci nu ramane decat sa fiu crezuta pe cuvant!

  14. FID DeScribor Says:

    Abia in toamna?! Sa facem o misiva si sa o rugam sa vina mai repede. Ca altfel, la fel ca Zenobiei, o sa ne albeasca parul de atata asteptare. 🙂

  15. toscana Says:

    ah,zenobia!atat de draga imi e cartea asta incat acum ceva timp cand am avut oaspete o pisica pentru cateva zile si stiind ca nu are nume mi-am permis sa o botezez zenobia 🙂 in absolut e cartea mea preferata.aaa,si pisicul ce il am acum (nepotul mai exact) il cheama gellu.asta asa,ca sa reunesc toata grupa 😀

  16. mesmeea cuttita Says:

    🙂 mihaela toscanela e o figurina!

  17. FID DeScribor Says:

    Numai sa detectez o adresa potrivita 🙂

  18. mesmeea cuttita Says:

    o poti inventa, la o adica 🙂

  19. FID DeScribor Says:

    Chiar asa! Sa vedem daca in noaptea acesta nascocesc ceva sau nu 🙂

  20. valeriu Says:

    Imi pare rau ca nu am fost la lansarea trilogiei. Am avut curs de ontologie:)) Dar il felicit din suflet pe autor si astept cartea la care faceti aluzie, Ruxandra (manuscrisul pe care nici Dvs. nu l-ati citit).

  21. valeriu Says:

    Si nici la spectacolul despre care vorbiti in aceasta postare nu am putut sa vin. Va invidiez. Clujenii sint mult mai activi decit iesenii. Vai noua!

  22. mesmeea cuttita Says:

    pe luiza textoris o asteapta deja destui dintre noi 🙂

    zenobia clujevita nu va ajunge pe bahlui, dar va fi pe dambovitza, la toamna!

  23. evazionista Says:

    Foarte sugestivă scenografie.:)

Lasă un răspuns

