Paradjanov și Sofiko

Am un gust amărui psihologic după ce am văzut Confessions (în regia lui Tetsuya Nakashima), un fel de Crimă și pedeapsă în mediul nipon, cu adolescenți, cu toate avantajele și dezavantajele internautice, și un soi de Ken Park (2002) dus la extrem și manevrat cu toate speculațiile (relativ umane) sado-maso, thriller-izat adică.

Dar astăzi am revăzut cu delicii Sayat Nova, capodopera lui Serghei Paradjanov, și m-am bucurat pentru a zecea oară de perfecțiunea și frumusețea unui film. Așa încât iată-i în imaginile inserate aici pe Paradjanov însuși (barochizantul dantelar) și pe actrița sa fetiș, Sofiko Chiaureli, care în Sayat Nova joacă nici mai mult nici mai puțin decât cinci personaje (masculin-feminine): dar mai ales pe trubadurul Sayat Nova, pe iubita sa și pe chiar muza poeziei (în șir mai jos). Vivat, vivat, vivat.

P. S.

Bonus: iat-o mai jos pe Sofiko și în rolul regelui Georgiei (sau surorii/fiicei regelui) din Sayat Nova!

26 răspunsuri to “Paradjanov și Sofiko”

  1. sauribalic Says:

    mai demult, înainte de-a vedea filmul, credeam că în cea de-a doua poză e mesmeea

  2. sauribalic Says:

    (în cea de-a doua de la Sayat Nova, adică a treia de pe blogul mesmeios)

    • mesmeea cuttita Says:

      adevarat ca am avut ca avatar pe mesmeea (yahoo 360) imaginea iubitei lui sayat, cu vesmantul rosu, dantela rosie si manusile negre…

      (dar schimbam, din cand in cand, acest avatar, cu aceeasi iubita jucata de sofiko, insa in vesmant alb-albastrui, cu dantela alba)

  3. ora25 Says:

    ce bine cade o sămânţă de rodie după atâţia, brrr, oscari.

  4. valeriu Says:

    Acum vreun an (pe tv Cultural) am vazut si io un film facut de Serghei Paradjanov. Da nu mai tin minte titlul. Era foarte, foarte teatral (si hieratic).

    Oricum, nu ma uit des la filme si nu am nici o competenta in materie. Ii invidiez pe cei ce au. De exemplu, pe Ruxandra:)

  5. Marius Conkan Says:

    Sayat Nova dezvoltă o teorie provocatoare despre frumusețe. Anume, în ce măsură frumusețea poate fi extaz pentru privitor. Sau, mai exact, cum imaginea care conține în sine frumusețea umple privitorul, picătură cu picătură, de extaz. Apoi, filmul mai resemantizează obiecte obișnuite în sensul creării unei imagini a frumuseții, care devine extatică. Și îmi vin în minte acum suprarealistul Marcel Duchamp și ready made-ul său, adică transformarea în artă a unor obiecte aparent lipsite de însemnătate în viața de zi cu zi. Și mă refer aici mai exact la covoarele din filmul lui Paradjanov, care suportă un soi de resemantizare gen Duchamp. Deci pot niște simple covoare să fie purtătoarele unei frumuseți extatice? Iată că pot!

  6. toscana Says:

    cate amintiri placute imi vin in minte cand aud titlul filmului!de exemplu in timp ce ma uitam prima oara la filmul asta pisica ce o aveam a nascut in tacere in patucul ei de sub calorifer.abia cand au inceput sa schieune puii mi-am dat seama de minunea patrecuta. 🙂 m-am mai uitat eu si alte dati la acelasi film sperand sa se petreaca iarasi o minune,dar de unde 😛

  7. mesmeea cuttita Says:

    minunile de un anumit fel (se zvoneste ca) se petrec o data si atat 🙂

  8. FID DeScribor Says:

    Iaca ce se petrece pe aici in absentia… Cum nu mai citesti, repede, repede, mesmeienii trag cu ochiul in paradis, se uita la Paradjanov, vorbesc de extazuri si rodii nascatoare de prietenoase halucinatii.
    🙂
    Si celalalt film este cu interesant, intra-devar, despre o lume in care, lucrurile suave se intalnesc cu cel primitiv-hieratice. Umbrele stramosilor uitati, cred ca acesta era filmul despre care vorbeste Valeriu.

  9. mesmeea cuttita Says:

    paradis estetic, da, e povestea filmata launtric a lui sayat nova!

    rodiile produc halucinatii (in realitate sau metaforic vorbind)?

    hieratismul e mult-uitat astazi, din pacate…

  10. FID DeScribor Says:

    Cred ca doar metaforic vorbind 🙂 Tocmai citeam despre el, despre fiul lui Suren, despre cum i-au luat apararea multi prieteni cand a fost in inchisoare, despre prietenia cu Andrei Stalkerul, despre cum a zis, ca si altcineva, ca frumusetea va salva lumea.

  11. mesmeea cuttita Says:

    prin urmare sa credem in salvarea lumii, asa cum spune paradjanov 🙂

  12. FID DeScribor Says:

    Am crezut si bine am facut! 🙂

  13. Rasta Man Says:

    Sa-ti fie de bine, grapefruit-ul. Stiam ca o sa-ti placa 😉

  14. domnul echt Says:

    draga mesmeea, multumesc pentru sugestie. o bijuterie intr-adevar Sayat Nova. sunt imagini care au forta unor poeme. de asemenea, obiectele izolate si puse in afara modului lor obisnuit de a fi poarta spre meditatii fructoase despre ce este in sine un lucru, o culoare. cu extaz inclus. eu aici as pune perechea de bocanci ai lui van gogh, desigur si sugestia d-lui conkan despre ready-made-urile duchampiene fiind la fel de valabila . chiar daca frumusetea nu va salva lumea, cu siguranta o face mai suportabila.

  15. mesmeea cuttita Says:

    sa-i tihneasca domnului echt bijuteria aiasta, care va rodi in mintea omului multi ani de-acum!
    (intotdeauna este asa)

  16. anonimus Says:

    Acum vad eu de unde s-a inspirat Jodorowsky pt Muntele sacru, desi… desi… altcineva altceva ar grai! Spasivo, Mesmeea (ca-n armeana nu stiu sa spun!)

  17. mesmeea cuttita Says:

    nu cred ca stia Jodo de Paradjanov. dar poate ma insel!

Lasă un răspuns

