discursul regelui și discursul „plebei”

Întrucât tot dialoghez (polemizez) pe blogul celălalt despre patriotism și pentru că, printr-un concurs de împrejurări, am ajuns să vorbesc și despre filmul Croaziera (1981) de Mircea Daneliuc (față de care am o susținere aparte), voi face o paralelă paradoxală și șocantă. Dacă este să catalogăm în termeni tari The King’s Speech, acesta este, firește, un film foarte bun care deschide chestiunea patriotismului spre o nișă emotivă canonică: onoare, regalitate, charismă. Iată-i mai sus, strălucind la premieră și pe bună dreptate mulțumiți, pe Colin Firth și Helena Bonham-Carter (pe care o prefer, totuși, în Fight Club). Dar la fel de patriotic (pentru cazul românesc în comunism) mi se pare a fi Croaziera lui Daneliuc, patriotismul constând aici (pe dos) tocmai în stilul pamfletar și în fresca sarcastică a colectivității înfrățite cu de-a sila, indiferent de potriveală. În ciuda incisivității sale, Croaziera este un film tandru, mult mai tandru decât celelalte două filme „patriotice” la nivel de sarcasm, pe care eu le creditez decisiv: De ce trag clopotele, Mitică? (1981 – capodopera lui Lucian Pintilie, film interzis de Ceaușescu și difuzat doar după căderea comunismului) și Patul conjugal (1993 – în regia aceluiași Daneliuc). Le recomand pe toate cu un zâmbet încifrat.

6 răspunsuri to “discursul regelui și discursul „plebei””

  1. valeriu Says:

    De ce e oare incifrat zimbetul Ruxandrei?

    Zimbetul nu se duce, sper, pe apa Zimbetei:)

  2. mesmeea cuttita Says:

    poate ca este un zambet simili-giocondic 🙂
    (în chestiunea patriotismului sarcastic!)

  3. lolablau Says:

    v-am trimis invitatie ca sa puteti citi blogul…sper ca am nimerit adresa…va multumesc pentru ca ati pomenit de mine, gratie dvs. nu am sters blogul. veti fi singura cititoare alaturi de el desdichado, si inca vreo doi daca … si bineinteles, cine mai vrea.
    on: as vrea si eu sa vad filmul acesta, sper sa am timp si sa m-ajute si torrentii 🙂
    si faceti va rog o magie sa vina mai repede primavara…

  4. lolablau Says:

    oh, vad ca m-ati scos din blogroll, dar nu murisem:) sper sa primiti invitatia, daca nu, alles gute 🙂

  5. mesmeeacuttita Says:

    exista morti si morti – unele sunt necesare, efemer 🙂
    (fara nicio suparare, allons enfants)

Lasă un răspuns

