Poter(r)a mea după Harry Potter

Dacă tot am văzut celelalte episoade din seria Harry Potter nu era cazul să îl pierd și pe cel despre și cu talismanele morții, chiar dacă a doua parte, finalul-total-mortal adică, va fi lansată doar în primăvara lui 2011. Ceea ce frapează este orwellizarea tot mai fățișă a filmului care devine unul parabolic, apud bibliografia generală despre totalitarism. Pelicula Harry Potter începe să semene cu o alegorie, chiar antiutopie, deși mixtura de legende, mituri și peisaje continuă: acum bântuie o sabie înrudită cu Excalibur (adiacentă la cochetăria cu merliniada lui Dumbledore), peisajele (muntoase) sunt tot mai asemănătoare cu cele din Stăpânul inelelor, iar personajele pozitive se comportă ca niște partizani în munți, luptători de guerilă ori maquis (după cum a observat și domnul Anir, așezat lângă mine în sala de proiecție, amator de Harry Potter la Cinema City), așa încât Harry P se dorește a fi un fel de Arthur montagnard. Există elfi urechioși, apoi o piatră purtată la gât care infestează psihic precum un fatal inel al puterii, oh, și o grămadă de alte ingrediente de aici, de acolo și de pretutindeni. Pelicula e oricum aproape funerară. Filmul mizează, pe ultima sută de metri, pe o etapă ecleziastic-entropică (Evgheni Zamiatin utiliza formula cu pricina pentru a puncta a patra etapă a unei revoluții totalitariste, după etapele eroică, profetică, apostolică), adaptată la mileniul trei. La Veneția există un pub numit Harry’s Bar, făcut faimos de Hemingway și reactualizat publicitar de Woody Allen. Mai că i-aș trimite pe potteriști și potterizați acolo, ca să bea un pahar de Dry Martini (băutura casei) și să exorcizeze ultima boare funebră a peliculei, sublimând astfel poter(r)a mea.

Anunțuri

23 răspunsuri to “Poter(r)a mea după Harry Potter”

  1. Marius Conkan Says:

    Intr-adevar, splendide imagini funerare si o acuta seriozitate a jocului – se simte clar din film ca Rowling e doctor in mitologie. as vrea sa intru si eu in posesia Povestilor bardului Beedle, care apar in film si care au fost lansate de scriitoare in 2007. in aceasta carte e inclusa povestea magica a celor trei frati, care sta la baza realizarii primei parti din film. Adaug aici aceasta poveste:
    Trei frați, călătorind împreună, ajung la un râu pe care nu-l puteau trece. Însă, ei fiind iscusiți în arta magiei, reușesc să creeze un pod peste râu. La jumătatea podului, cei trei sunt întâmpinați de Moarte, care deși era invidioasă pe faptul că i-au scăpat trei suflete, se arată bucuroasă și zice că le va îndeplini fiecăruia câte o dorință, pentru că au reușit să treacă râul. Cel mare dintre frați cere cea mai puternică baghetă, iar fratele mijlociu cere abilitatea de a învia morții. Mezinul fiind modest dar și înțelept, își dă seama de intențiile Morții și cere un obiect care să-i permită să plece fără a fi văzut. Moartea îi oferă acestuia o pelerină ce-l făcea invizibil. Bucuroși de reușita lor, cei trei pornesc fiecare pe propriul drum.
    Cel mare, lăudându-se cu noua sa baghetă, este omorât în timpul nopții, iar bagheta îi este furată, astfel Moartea reușind să-l ia cu ea. Fratele mijlociu folosește piatra pentru a învia femeia pe care o iubise, însă aceasta nu era fericită, deoarece locul ei nu era printre cei vii. Așadar, pentru a putea fi împreună cu ea, fratele mijlociu își curmă singur viața, alăturându-se și el Morții. Mezinul însă nu a putut fi niciodată găsit de către Moarte, acesta rămânând ascuns sub pelerina sa, până când se horărăște că a îmbătrânit destul. Așadar, simținu-se împlinit la bătrânețe, fratele cel mic lasă pelerina fiului său, plecând împreună cu Moartea „ca egali“…

    • mesmeea cuttita Says:

      din cate banuiesc, destul de multi dintre noi ne-am multumi cu pelerina invizibila ceruta de cel de-al treilea frate!
      atata doar ca nu exista atatea pelerine cati pofticiosi suntem! 🙂

      povestea celor 3 frati este prelucrata si extrasa dintr-o naratiune medievala, care a circulat binisor primprejur!
      ea este o alegorie fatisa pentru ideea de hybris (magic), dragoste (Orfeu/Euridice, adaptati la stilul medieval, in acest caz) si solitudine.

      • Marius Conkan Says:

        cred ca ar trebui sa nu mai cautam cu binoclul radacinile mitologiei din Harry Potter, intrucat importanta e insasi miza romanelor, de reinvestire a existentei-prin-fantastic si de creare a unor lumi alternative, profund justificate. mai ales ca, daca stam sa ne gandim bine, aproape tot ce scriem acum, s-a mai scris inainte.

      • mesmeea cuttita Says:

        … numai ca eu am un binoclu special, cu cvadrupla lentila slefuita cu smirghel si cuartz! asa ca e vorba de deformatie profesionala empatica!

  2. sauribalic Says:

    că tot vorbeam de fiinţe fabuloase, îi salut pe năstruşnicii din relatare 🙂 acum fug, mă duc la un curs de elfologie şi cercetare a nimfaticii în cazul vrăjilor accidentale.

  3. olga stefan Says:

    problema cu ultimul film al seriei e că a fost regizat şi gândit ca un thriller. iar asta intră în contradicţie, cred eu, cu faptul că, până la urmă, harry potter „descinde” din credinţa profundă că s-ar putea să fim, fiecare, în felul nostru, orfani captivi într-o cameră de serviciu, aşteptând o epistolă care să ne confirme inapartenenţa şi inadecvarea la condiţia asta infamă. e un soi de mit postmodern întemeiat, până la urmă, pe speranţa ieşirii de pe-un făgaş profund pragmatic. şi-atunci: de ce, brusc, abordarea asta atât de 80% mulată pe rigorile noului gothic de sorginte twilight-ishă? e un viraj apetisant, dar absolut un-harrypotter-ish. am revăzut zilele astea şi celelalte filme ale seriei şi chiar nu mă înşel: e ceva în plus sau în minus aici care-l ştirbeşte pe potter cel autentic. şi nu, nu e bucata lui tot mai pregnantă & mai problematică de voldemort :))

  4. mesmeeacuttita Says:

    thrillerul incepuse din episodul anterior, chiar daca acum se face mai taios, probabil e efectul talismanelor mortii care functioneaza inclusiv regizoral (a se vedea si temerea „clasica” legata de punerea in scena a piesei macbeth!) 🙂
    nu cred ca este vorba de o twilightizare decat eventual prin molipsire minimalista in voga (dar vorbesc sprijinindu-ma doar pe reclame, intrucat nu am citit cartile cu pricina si nici filmele nu le-am vazut – si nici nu prea cred ca o voi face vreodata), iar gothic cu picatura existase si inainte.
    aerul funerar primeste mai degraba conotatii sincretice (de aici puhoiul de influente si prelucrari si filiatii pe care le detectam cu totii, fara sa stim asupra a ce sa ne oprim exact).
    e intru totul valabila observatia legata de sintagma si sindromul orfanitatii, captivitatii si asteptarii epistolei de confirmare/infirmare.

  5. Marius Conkan Says:

    are dreptate, olga, cu goticizarea acestui ultim film harry potter (desi printul semipur e la fel de gotic, deci influenta amurgica nu se dovedeste), dar nu pot sa nu remarc claritatea si profunzimea imaginilor funerar-fantastice, ca o explozie irizanta de miraculos in societatile pragmatic-rationale. conversia propusa de aceasta serie harry potter e in primul rand ontica, de aici milioanele de fani care vor sa fie partasii unei evaziuni prin miraculos. si, spre bucuria mea, totul se petrece, asa cum e adecvat, intr-un context profund postmodern.

  6. valeriu Says:

    Savanta discutie!

  7. mesmeea cuttita Says:

    post-savanta discutie 🙂
    (domnul valeriu e poftit sa mearga la filmul cu pricina, macar de florile marului)

  8. Marius Conkan Says:

    post-savanta n-are cum sa fie, intrucat nu suntem, noi ca societate, inca savanti in lumi alternative…

  9. mesmeea cuttita Says:

    anti-post-savanta! meta-post-savanta! (sa nu uitam de substratul ludic al discutiei, lipit de sensul serios, altfel riscam sa fim manieristi!)

  10. Marius Conkan Says:

    ok, atunci suntem niste parasavanti de Post! :)))

  11. FID DeScribor Says:

    Post-ul e important. Si in imagini, si in altele… 🙂

  12. olga stefan Says:

    despre got(h)ic: mă gândeam mai degrabă la elementele aşa-zisului nou gothic („de duzină”) foarte gustat prin anii 90, pus în funcţiune de imaginarul acelor filme horror-fantasy de genul lui bram stoker’s dracula, snow white, a tale of terror sau ale cvasi-romaneceurilor de atunci care poartă semnătura lui burton (edward scissorhands, sleepy hollow), reactivat acum de obsesia pentru vampiri (de la twilight la true blood) şi de componenta romantică a acestora.

    e adevărat că şi în the half blood prince lucrurile stăteau cam la fel. minus tensiunea foarte diferită de data asta (partea de thriller, care îmi amintea un pic de twilight, nu zic că ar fi o influenţă foarte tendenţioasă, poate că e doar spiritul vremurilor de vină, la anul se lansează filmul acesta: http://www.youtube.com/watch?v=rVcUdEHP9PA, deci…asta e voga, pe asta se pedalează)

    oricum, aştept ultimul film. ştiu ce spun cărţile, nu ştiu cum vor fi traduse vizual toate evenimentele aferente deznodământului.

  13. mesmeea cuttita Says:

    tim burton? da, poate sleepy hollow ar putea fi apropiat de ultimul harry potter si de gothicul slefuit ori esfuminat (ca sa zic asa).
    moda face ca multe dintre filmele de acest tip ale ultimilor ani sa imprumute unele de la altele diverse ingrediente (ca intr-un carusel), asa incat putem vorbi, fie si doar glumet, de interfilmicitate.
    amuzant trailerul la noua scufita rosie – vocea lui gary oldman seamana cu vocea lui andrei codrescu, fapt cat se poate de simpatic si surprinzator 🙂

  14. voroncas Says:

    eu am un calut de mare fosilizat. oare ce pot face cu el?

  15. voroncas Says:

    ah :))) asta era pentru post-ul urmator!

  16. mesmeea cuttita Says:

    ar trebui sa procedez precum piticul din twin peaks?! se potriveste la fix…

    🙂

  17. paul71 Says:

    Vrei să ştii care sunt următoarele aventuri ale lui Harry Potter şi care sunt adunate sub urmatorul volum numit…Harry Potter şi Scoala Aurorilor.
    Volumul nu este scris de J.K. Rowling, ci de cineva care a citit carţile ei toate şapte de peste 40 de ori(împreună),iar aceasta este viziunea sa asupra următoarelor aventuri.
    http://harrypotterlascoalaaurorilor.blogspot.com/
    Pentru fanii lui Harrry Potter!

  18. mesmeea cuttita Says:

    who knows!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: