semi-dragoste și alteritate

Ieri am fost la un liceu clujevit unde am citit poeme, în fața elevilor din clasele a zecea și a unsprezecea, alături de Ion M., prezentați fiind de Cosmin P. (care a citit și el poeme, mai târziu, în cafeneaua Insomnia).

Am ales texte din Coma. Citind acolo, în fața unor oameni foarte tineri, mi-am dat seama și mai ales am simțit că poemele de dragoste alese de mine sunt mai degrabă poeme de semi-dragoste. Ele nu au cum să fie poeme întregi de dragoste, întrucât sunt impregnate până în carne și piele și os de alienare, incomunicabilitate, solitudine la egalitate cu dragostea (cele dintâi nefiind secundare sau circumscrise dragostei, ci independente). Sunt poeme care conțin un traiect în zig-zag, la capăt aflându-se întotdeauna un fel de lovitură în plex. Ceea ce scriu acum m-a făcut să mă întorc la faptul că, la Pecs, atunci când, înainte de a citi poezie (un bestiariu), am vorbit despre legătura dintre noi, unii și alții (făpturi-în-timp-și-spațiu), am vorbit despre violența dinăuntrul nostru și violența din ceilalți. Și am spus că vom fi apți să îi înțelegem pe ceilalți (în alteritatea lor), atunci când vom putea înțelege mai întâi violența (și multipla alteritate) din noi. Spusele mele au stârnit consternare la început, dar apoi au fost receptate exact în sensul dorit. Un filosof mi-a spus, la final, că mica mea teorie a fost logică la nivel poetic și omenesc.

8 răspunsuri to “semi-dragoste și alteritate”

  1. matei Says:

    îmi pare logică mica teorie mesmeioasă! și consider că n-aș fi putut înțelege nimic din ceea ce a ajuns viața să însemne, dacă n-aș fi înțeles că ea este despre semtimente, ci nu despre note. dar oare agresivitatea, violența sau moartea pot fi înțelese fără să fie trăite?

  2. mesmeea cuttita Says:

    vorbim, cred, despre trairi launtrice, in care alteritatea (violenta sau nu) ne supune unor incercari. iar aceste incarcari ne dovedesc ca suntem mozaicati si alteritatea noastra nu este doar una, ci multipla. cautand pana la capatul acestei alteritati multiple gasim cu siguranta un raspuns (sau o directie, cale etc.), din care putem extrage niste lucruri valide pentru ce suntem fiecare din noi. ce spun aici este valabil pentru intrebarea despre violenta.

    in chestiunea mortii, priceperea acesteia nu poate fi decat una apriorica (teoretic). pentru ca, transant spus, de priceput intru totul nu e posibil decat chiar in clipa mortii (daca suntem in stare de luciditate). dar farame concrete ies la iveala si ne lovesc si inainte de sfarsitul povestii fiecaruia dintre noi, prin ceilalti, mai exact prin cei care ne sunt aproape si la a caror moarte avem acces direct. helas.

  3. valeriu Says:

    Oare sintem in stare sa evadam din noi insine macar cind iubim? Io ma cam indoiesc. Ce ganditi, Ruxandra, in aceaqsta privintza?

  4. mesmeea cuttita Says:

    e prea dificil si incalcit ca sa pot raspunde aici-si-acum pe blog 🙂

    macar daca as fi in rol de zeita athena, impartitoare a dreptatii si intelepciunii – dar nu sunt – din fericire (fiindca m-as plictisi). asa incat trebuie cautata o alta bufnita 🙂

    (as spune, insa, ca evadarile sunt variate, speculative si permisive launtric, spre norocul celor care le gasesc atunci cand le gasesc)

  5. matei Says:

    de acord! moartea poate fi cunoscută total, pentru cei lucizi, în momentul în care o mori! poate că moartea celorlalți ne dă, până la urmă, curajul muririi morții. ;D

  6. mesmeeacuttita Says:

    curajul, provocarea, impetuozitatea (pentru cei inzestrati astfel, adica „razboinici”), coerenta-incoerenta etc.
    (lista e incapatoare)

  7. Patratzel Says:

    am aflat recent de blogul tau … e foarte ok o sa il citesc in continuare …am si eu pentru presedintele nostru de 2 lei o poza http://patratzel.com/neseriosu/2-lei/

  8. mesmeeacuttita Says:

    🙂

Lasă un răspuns

