Inception

Fără Matrix nu ar fi existat Inception, dar fără Inception nu vor exista destule altele, foarte multe chiar. Nu am fost marcată de inspirația borgesiană mărturisită de regizor, nici de aerul spectaculos cyber-punk al filmului, nici de filosofia speculativă impecabilă. Ci de tehnica demersului rațional într-o chestiune greu decelabilă: visul incubat, visul fermentat. Firește, mă așteptam de la regizorul peliculei Memento – Christopher Nolan – la trucuri captivante, la inovații percutante, la ceva extrem original, dar nu la o capodoperă. Ceea ce m-a frapat și încântat a fost structura perfectă a traseului de incubare manipulatoare a visului, cu ajutorul echipei alcătuite dintr-un hoț-creier (din fericire, Leo diCaprio este un actor tot mai bun pe măsură ce îmbătrânește), un tehnician, o arhitectă, un chimist, un turist (al visului, patronul financiar al demersului) și un falsificator. M-am și gândit ce rol aș putea eu să am la o adică într-un asemenea construct, dacă ar fi să fie. Mi-ar fi convenit să fiu arhitecta sau chimista și doar cu de-a sila hoața-creier (fiindcă un asemenea rol implică nu doar manipularea pervertitoare a celorlalți – inclusiv cu riscul unor accidente inter-onirice fatale – ci și automanipularea). Inception inovează, apoi, paradoxurile tentaculare ale visului lucid, dar nu într-un sens șamanic. Construcția piramidală a celor trei nivele de vis este impecabilă și intră în sângele spectatorului ca un drog. Mie mi-a intrat astfel.

29 răspunsuri to “Inception”

  1. Ovidiu Mircean Says:

    Eu dupa o ora de vizionat, tot asteptam sa inceapa filmul. Are o idee anticipabila in 2 miscari, nu are tensiune, nu poti empatiza cu absolut nimic din datele filmului, insa are 99% mai multe impuscaturi decat ar avea nevoie. Am avut senzatia ca scenariul a fost construit de un grup de politehnisti lipsiti de imaginatie. Sau mai rau: scriitorii stiu la fel de mult despre vise precum ar sti un morar din secolul al 18-lea despre Windows troubleshooting.

  2. mesmeeacuttita Says:

    fiecare cu gusturile lui captivate ori, dimpotriva, strambacioase din nas.
    ca doar de aceea ne deosebim.
    din fericire.

  3. ora25 Says:

    oh, mie nu mi-a intrat aşam deloc. nu mi-a picat nici foarte greu. dar pe lângă scările penrose sau escher (de care mă cam săturasem încă de la harry potter) am mai recunoscut şi vreo câteva romane ale lui philip k. dick, mult mai aproape ca sursă decât borges. (bineînţeles că m-am interesat şi dacă nu cumva mi se pare, aşam că am dat de nenumărate „aplauze” la adresa lui dick: http://ibnlive.in.com/news/forbes-india-philip-k-dicks-legacy-of-dreams/128561-40-103.html, http://criticafterdark.blogspot.com/2010/07/inception-christopher-nolan-2010.html, http://www.imdb.com/title/tt1375666/board/thread/168399671?d=168407189&p=1#168407189). inclusiv ideea de semnal muzical e luată din dick cap-coadă, nu mai zic de nivelele de vis, de proiecţii şi bruiajele împotriva proiecţiilor. multe multe oricum. chiar am fost supărată că pe „extractorul-plantator” din film, nu îl chema „sondator” ca în cărţile lui pkd :D. (Iar cuplarea conştiinţelor / subconştienturilor – scuzaţi pluralul- s-a mai văzut şi în Minority Report). din păcate, spre deosebire de cărţile lui pkd, Inception nu mi-a plăcut. Probabil că am ceva împotriva vitezei. Mi-ar fi plăcut din atâtea vise să fie şi unele mai ceţoase, mai simbolice, mai slow-paced, să fie un drog mai cu absorbţie lentă. Şi m-a deranjat chiar şi titirezul / piesa de şah / etc. care brusc mi-au amintit de bănuţul găsit în buzunărel de Christopher Reeve în „Somehwere in Time”, când tocmai o pierde pe Jane Seymour în trecut.

    • mesmeeacuttita Says:

      marturisesc ca nu sunt „scolita” in philip k. dick si ca, daca nolan a imprumutat atat de mult de la acest autor, hmmm, atunci nu e prea convenabil, intrucat filmul risca sa fie o emanatie epigonica…

  4. Lanternativa Says:

    Ei, nah. Uneori si filmele tot din filme se fac – ca si cartile. Uneori iese bine, alteori mai putin. In cazul lui Inception a iesit o porcarie.

    Inception Infographic

  5. mesmeea cuttita Says:

    corabioara 25 are argumente, nu neg. la minority report m-am gandit si eu putin, dar nu altfel decat ca la un stramos. ironia cu somewhere in time e ok (desi parca tezista), numai ca acolo domina dimensiunea lacrimogena, aici nu prea. inception starneste reactii adverse, dar adecvate si utile continutistic, la nivel discursiv, ceea ce este un punct forte.

    pe langa argumentele teoretice exista, insa, si cele „hedoniste”, autoironic vorbind. si daca mie mi-a cazut cu tronc inception – e dreptul meu de spectator bulimic si inter-oniric (desi deloc alergic, totusi, la realitate).

  6. Lanternativa Says:

    Dap, linku’ de mai sus nu merge….

  7. mesmeea cuttita Says:

    amuzanta piramida de jucarie, nimic de zis. prin urmare sa se joace acela care pofteste, iar cel care nu pofteste sa nu se joace. chestiune de liber arbitru…

  8. ora25 Says:

    eu ziceam de titirez şi de bănuţ că prea se scoate toată lumea la liman cu acelaşi instrumenţel, pac, o bucăţică de realitate şi deodată ştim că e ea, de parcă visul întreg nu e tot din bucăţele de realitate, numa’ aia e predefinită aşam, ca la hipnoză. cum apare zgomotul de brichetă zippo în filmele cu criminali fumători, aşam şi titirezul care poartă fesul. normal că cele două filme n-ar avea prea multe motive să se întâlnească, doar comentam aşam de ce nu m-a surprins acaparator cumva. normal că pentru fiecare, filmul poate înnoda/deznoda/orândui altceva.

  9. mesmeea cuttita Says:

    si uite ca tocmai asta facem si noi, innodam si deznodam…

  10. sauribalic Says:

    După film, eu m-am gândit să-mi angajez un polisomnografist (căruia să-i închiriez, bineînţeles, o cămăruţă lăuntrică). Dar asta chiar ar fi o ghidusomnografie 🙂

  11. mesmeeacuttita Says:

    mai are lumea nevoie de ghidusomnografii? sau e o tachinare fara rost?

  12. sauribalic Says:

    atunci lumii i-ar trebui o ludicardiogramă, iar cine are ghiducord să se-aleagă 🙂

  13. mesmeea cuttita Says:

    … de neghina sau sa fie cernut prin sita!

  14. olga stefan Says:

    nu mi-a plăcut că pe domnişoara arhitect o chema ariadne. mult prea previzibil. mi-a plăcut pentru că pune problema timpului din vis. m-am întristat (egoist) pentru că întotdeauna am crezut că pârtiile de schi, hotelurile infinite şi oraşele în care plouă sunt apanajul meu de dreamer. 🙂

  15. mesmeea cuttita Says:

    e drept ca ariadne putea sa se numeasca macar arahne sau euridike, dar in chestiunea numelui americanii vor intotdeauna sa practice un simbolism exact ca un cheesburger!

    my catch-dreamer e orientat spre insulite pustii cu nisip alb si lichid marin turcoaz, fereasca-ma sfantul de zapada 🙂

  16. olga stefan Says:

    e ciudat, nici măcar nu ştiu să schiez, şi nu-mi plac iernile cu nămeţi. cumva, cumva, însă, mă trezesc pe pârtia „aia” pe care trebuie s-o abordez ca şi când aş ştii cum se procedează. mai sunt, vai mie, trenuri (urci într-un tren despre care nu ştii unde te va duce…), gări în care nu trebuia să cobor şi guri de metrou în mijlocul nicăieriului. mai e şi marea violentă de la începutul filmului, de acolo a-nceput, de fapt, jena identificărilor şi recunoaşterilor.

    all in all, fără să fie o capodoperă, mă aşteptam să fiu atrasă de orice se-nscrie-n tiparul matrix, vanilla sky/abre los ojos, the jacket, the good night, şi multe altele care nu-mi vin acum în minte. atrasă, dar nu fascinată. am plătit pentru exact atât cât am achiziţionat în minutele de film, no more, no less…

  17. mesmeeacuttita Says:

    poate ca visele iernatice sunt o interfata a ceva olguvian (sau olguvic?), o interfata ce apartine de zona ratiunii dar cu ramificatii dilematice. cu garile si trenurile toti avem vise tainice si delphice…

    eu leg inception, in mod nechibzuit, de dark city si waking life (stiu ca ar putea fi o ineptie, dar asa simt cerebral). drept care probabil ma voi duce sa vad filmul pentru a treia oara, peste vreo doua luni!

  18. mesmeeacuttita Says:

    am notattt in carnetel!

Lasă un răspuns

