Ezra – Canto XXXIX

Dis-de-dimineață, ca un soi de leac împotriva morții, pritocesc la Canto XXXIX, preferatul meu din Ezra Pound. Îmi place desfășurarea felină de la început și cântecul ispitei circeice (ay, femeia circeică valabilă și astăzi!), dar și mai mult îmi place al doilea cântec, cel penelopic, al nupțiilor sacre. Războiul de țesut al Penelopei zvonește deodată cu gârâiturile pisicilor vrăjitorești, drept care deasupra casei circeice, chiar pe acoperiș, se află ea însăși, zeița și farmazoana. Corăbierii lui Odiseu au devenit fiare, dar fiare sunt și micuțele vrăjitoare ale Kirkei (cum o numește învechit și frumos Ezra): pantere grase și leoparzi, apoi lei ca buștenii și chiar lupi. Iar ea, cea atât de pricepută la treburi trupești (cu tiviri catifelate, spune pohetul), deși nu e înfățișată, ci doar sugerată, stă sub semnul mierii oferite și al vinului. Păgâna Kirke nu este de lepădat, ci de atins! Vrăjitoarei i se opune la fel de lascivul cântec la Penelopei, lasciv și sacru, pentru că nupțiile oferite de cea legiuită sunt sfinte. În tolba nupțială de reînnoire a Penelopei se găsesc hiacint, șofran, gutui, flori de prun, migdale, iasomie și măslini. Odiseu este îmbiat ca un regenerator de anotimp, întrucât nuntita are tot cosmosul de partea ei: ea înghite flacăra erotică, egală sieși și alesului ei, și strigă încununată: Și varga lui a făcut zeu în pântecul meu. Între Kirke și Penelopa este o deosebire de rang erotic: una este farmazoana trupească, iar cealaltă este preoteasa flăcării unificatoare între trup și spirit. Dar eu le-am ales întotdeauna pe amândouă: păgâna și legiuita.

(în imagine, minunatul domn Pound, la tinerețe)

11 răspunsuri to “Ezra – Canto XXXIX”

  1. ora25 Says:

    nu am citit 😦 . dar varga sună magistral. dacă îmi amintesc şi sintagma „tremură ca varga” 😀 chiar că lumea capătă sensuri noi. iar varga naşte „mlădiţe ‘mugurite” 🙂
    îmi cer scuze dacă am încâlcit firul, fiorul, fuiorul poetic.

  2. mesmeea cuttita Says:

    nu-i nicio incalceala, fiindca ar fi o potriveala. a tremura ca varga nu e doar de frica, ci poate fi si din pasiune, uneori, asa ca este in regula…

  3. ora25 Says:

    🙂 şi „gârâituri” pisiceşti e foarte bun!

  4. mesmeea cuttita Says:

    aici, cu garaiturile, e chiar mai complicat, fiindca un garrr intr-un canto de pound are functie vrajitoareasca si cine stie ce poate aduce!

  5. ora25 Says:

    mi se pare normal! doar şi pisicile-s imprevizibile. 🙂

  6. mesmeea cuttita Says:

    pisicile aristocrate 🙂

  7. valeriu Says:

    De ce nu faceti, Ruxandra, o carte de close reading pe 100 de poeme?

  8. mesmeea cuttita Says:

    as face cu pasiune o astfel de carte, dar atunci nu as mai scrie poezie de-a mea! fiindca nu as mai avea cand si m-as dedica in exclusivitate celorlalti…

    asa ca a trebuit sa aleg si am ales. dar daca nu scriu cartea despre ceilalti poeti nu inseamna ca nu ii si (re)citesc cu tandrete, reverenta si enorma placere.

  9. Jurnalul ipohondrului Says:

    daca ii schimbi o litera la varga devine verga ceea ce este mult mai sugestiv in situatia de fata.close reading? mai degraba astept noul roman. sper sa mai fiu in litere pana la publicare .

  10. mesmeea cuttita Says:

    … greu cu ipohondrii! 🙂

  11. Jurnalul ipohondrului Says:

    da. e cam greu. poate va cunosc si eu sa va ipohondrizez .haha.

Lasă un răspuns

