baroneasa Sacher-Masoch

Ca și Jeff Buckley, și Marianne Faithfull (baroneasă Sacher-Masoch) este o descoperire muzicală recentă, deși Andrei Codrescu mi-a vorbit întrucâtva despre ea, anul trecut, în timpul turneului nostru american cu Submarinul iertat. De la același dăruicios de Jeff B („Iulian Apostatul”) am primit-o și pe Marianne cu Before The Poison; dar mai apoi am scotocit și am găsit-o singură cu Sister Morphine, cu Lies și So Sad, cu Sad Lisa și Sleep și  I’m On Fire. Vocea ei groasă, de cârciumăreasă rafinată, cam așa mi-o închipui pe Anne Sexton la bătrânețe, cvasi-resemnată, dacă nu s-ar fi sinucis. O voce de fumegăcioasă, cu sângele îngroșat, cu falii și nișe. În ceață albăstruie, cu o coadă de șopârlă uriașă. De ascultat pe ploaie, în semiîntuneric, cu o lumânare oranj, cu scoici pe dinăuntru și mirosind a citrice vanilate, până spre dimineață. De consumat Martini sau Gin preparat cu tot dichisul. De recitit apoi câțiva poeți americani.

P. S.

Marianne a fost seducătoare inclusiv dinspre maturitate spre bătrânețe – de aici imaginile postate de mine cu aplomb (nici nu e de mirare de la această mult-iubită a lui Mick Jagger – a se asculta și As Tears Go By, melodie scrisă pentru ea de Jagger – dar a se asculta cu vocea ei răgușită, nu cu aceea cristalină din tinerețe!; de găsit pe youtube și duetul ei cu David Bowie, remake după Got You Babe, unde Marianne e ornată ca o călugăriță apetisantă).

De la Giovanni, care este și el fan al Mariannei, am primit linkul acesta cu Metallica și baroneasa la bătrânețe, rugoasă la voce, dar teribilă!

http://www.youtube.com/watch?v=ifEt3DUCQUo

19 răspunsuri to “baroneasa Sacher-Masoch”

  1. valeriu Says:

    E, dupa cite se spune, stra-stra-nepoata a baronului masochist.

    Cinta fain si Working Class Hero…

  2. mesmeea cuttita Says:

    da, este stranepoata cu pricina, de aceea si-a si luat numele inapoi mai spre batranete (desi cred ca marianne e mai degraba masoch decat sacher!)!
    mai are o puzderie de muzici faine, cu vocea ei de smirghel.

  3. Carol Vanadiu Says:

    Working Class Hero a lui Marianne este versiunea cea mai buna a piesei respective!!! Cred ca vocea rugoasa, joasa, androginica, cam barbateasca al Mariannei arata chiar viata pe care a avut-o, toate cutitele care i-au zgariat violent si fara mila sufletul si creierul se rasfrang si in vocea sa scartaitoare, care devine produsul final si nelinistitor al tuturor experimentarilor sale traite chiar pe pielea trupului, tot ceea ce la P. J. Harvey ar putea sa para uneori o poza cam artificioasa, la ea este teribil de adevarat… ar fi interesant din acest punct de vedere, o comparatie a pieselor din ani 60 (ca „As tears go by”) caracterizate de o voce melodioasa si cam „ethereal”, cu piesele din ani 70 (deja in Sister morphine vocea sa se metamorfozase)-80-90-2000 sa se vada cum a evoluat vocea acestui inger trist impreuna cu „anima” ei… cred ca nici o artista contemporana a avut o evoluare atat de spectaculoasa si de incredibila ca si ea… pana la capodopera „Before the poison” de care pomenesti, adevarata chintesenta obscura a artei sale.

    Giovanni fanul Mariannei.

  4. Carol Vanadiu Says:

    „As tears go by” versiunea din 1965:

    O versiune mai recenta…. metamorfoza vocii este cutremuratoare:

  5. mesmeea cuttita Says:

    da, exact asta spuneam si eu, recomandand sa fie ascultata varianta „rugoasa”, si nu cea „cristalina”!
    o voce de iad si purgatoriu si rai la un loc!

  6. thecreatrix Says:

    pe undeva distrusele astea frumoase mi-s incredibil de dragi. dar in acelaşi timp nu mi-e milă de ele pentru că si-au făcut-o cu mâna lor. adică vii la mine si imi spui că ai suferit, că ai băgat droage, că te-a inşelat mick, că a venit poliţia si tu erai invelită intr-un covor că haine nu aveai…şi totuşi fuck…nu puteai să ai grijă de tine…damn…măcar cât au avut alte surori de ale tale mai puţin drogate.

    adică nu e imoral să imi placă durerea ta?

    sau tu vrei să imi placă?

    marianne-jagger-bowie-angie sunt nişte oameni care ma fascineaza enorm deşi m-am născut in 82, când ei deja trăiseră 100 de vieţi.

  7. mesmeea cuttita Says:

    indeed, thecreatrix!
    uman vorbind, baroneasa marianne a fost o neputincioasa plangacioasa, dar artisticeste este grozava!
    iar trecerea de la vocea ei candida la glasul scortos si gros a fost cea mai buna chestie care i s-a intamplat, creator vorbind.

  8. olga stefan Says:

    aş avea şi eu o recomandare, fără legătură cu marianne faithfull (pe care n-am apucat s-o ascult şi, fiind încă la bibliotecă, va trebui să mai aştept până diseară), justificabilă, ca să zic aşa, de felul în care percep eu muzica asortabilă cu acele condiţii de „ploaie, în semiîntuneric, cu o lumânare oranj, cu scoici pe dinăuntru și mirosind a citrice vanilate, până spre dimineață.”este vorba despre jill tracy, o artistă tare dragă mie, ca de altfel mai toţi reprezentaţii acestui gen de dark cabaret de la care şi ea se revendică. las două linkuri aici


  9. olga stefan Says:

    ah, al doilea link nu a intrat, il repostez:

  10. mesmeea cuttita Says:

    gracias, olga, se potriveste la fix cu o zacere de atmosfera albastruie din amurg pana spre dimineata. iar jill tracy pare sa fie chiar un soi de preoteasa pagana, in felul ei serpuitor (recitativul sau seamana putin cu muzica dramatizata a lui peter hammill solo, fara van der graaf generator).

  11. Carol Vanadiu Says:

    Pentru The creatrix: de ce sa-ti fie mila de Marianne? daca Marianne nu ar fi trait atat de dereglat probabil nu ar fi scris si cantat asa ceva, deci bine ca a trait asa cum a trait…
    Dark cabaretul lui Jill Tracy e o interesanta descoperire…. pot sa propun si eu ceva??
    Anja Plaschg (Soap&Skin)… are doar 19 ani, avea 18 ani cand a scris majoritatea pieselor primului sau album „Lovetune for vacuum”… dar unele au fost scrise cand avea doar 15 ani… traieste in singuratate intr-un sat din Austria… si cred ca morfina ei este doar cerebrala si interioara…a recitat Nico intr-un film…

    De ascultat si: Marche funebre, Fall foliage, Spiracle, The sun si Turbine Womb!

    😀

  12. mesmeea cuttita Says:

    hey, ma scufundati ultimii doi (olga si giovanni) in muzici de atmosfera grozava (sunt tare pofticioasa in acest sens), iar eu mai trebuie sa fiu si in realitatea exacta! fara lumanari mirosind a citrice aromate, din pacate…

  13. Corina Says:

    Ce-mi place că asculţi muzică atât de bună!

  14. mesmeea cuttita Says:

    ascult si descopar, cand am calauze adecvate!

  15. medumuza Says:

    Aici un documentar super pe care l-am vazut mai demult despre Marianne Faithfull:

    Mi-ar fi placut foarte mult sa citesc si autobiografia ei, dar lipsesc mijloacele :-p

  16. medumuza Says:

    Pentru fani inraiti recomand si filmul ei de tinerete (in care e absolut superba) cu Alain Delon, Girl on a motorcycle:

    Trailerul e absolut retard si misogin, dar filmul merita vazut

  17. mesmeea cuttita Says:

    hey, medumuzo cu daruri youtubice, gracias pentru indicatii. ma si duc sa vad documentarul.
    stiam si de film, insa doar stiam si atat. daca il are cineva…

  18. Greiere Says:

    film cu Marianne? cred ca de multa vreme n-am vazut un film mai cald, mai generos, mai uman decat „Irina Palm” din 2007. socant subiect, frumoasa desfasurare, minunata intrepretare.

  19. mesmeeacuttita Says:

    pai atunci trebuie sa il rostuiesc si eu!
    gracias pentru sugestie.

Lasă un răspuns

