vis cu Tarkovski

Am ajuns acasă (din Spania) la 3 dimineața, iar la 10 când m-am trezit a fost din pricina unui vis cu Andrei Tarkovski. Se făcea, da, că eram la o răscruce și pe muțește, Tarkovski mi-a arătat un soi de Tabel Mendeleev pe care îl avea cu sine: era o platformă transparentă sau o carte transparentă, făcută din sticlă sau voal solid. Avea o figură senină Tarkovski și pe muțește mi-a zis că în acel tabel se găsesc toate stările sufletești și psihice din arta lui, din filmele lui. M-am aplecat asupra tabelului: erau vreo câteva zeci de căsuțe ca pentru elementele chimice sau ca pentru bucăți de pietre semi și prețioase. Dar în locul acestora se găseau acolo tot felul de stări: melancholia (mel), tristețea (tris), furia (fur), demența (dem), tânjirea (tânj), memoria (mem) și tot așa. Erau vreo șaptezeci, oricum destule. După ce mi-a arătat tabelul, Tarkovski a luat-o la fel de senin pe una din ramificațiile drumului, iar eu am luat-o pe cealaltă. Când m-am trezit nu mai știam decât conținutul câtorva căsuțe, cele menționate mai sus. Îmi amintesc, însă, că platforma cu stările sufletești și psihice tarkovskiene era deplină, adică umplută până la refuz. Și avea o strălucire cuminte, sfioasă.

(sus, una din imaginile mele preferate cu Tarkovski – chipul lui cu șănțulețe și părul lui tuns arici!)

17 răspunsuri to “vis cu Tarkovski”

  1. ora25 Says:

    dacă atunci când îl visez pe Bibulus ar apărea şi Pavlov cu al său, eeee ce mi-ar mai plăcea! 🙂

    tânj e de departe cel mai drăguţ element!

  2. jeniact Says:

    ce viiiiis miş (to)!

  3. mesmeea cuttita Says:

    tarkovski avea o relatie speciala cu domnii caini, asa ca bibulus are sanse sa se arate intr-un vis al orei 25 (cam ciudata legatura facuta de mine, ehei!)

    da-jeni-fain-vis!

    p.s.
    mi-ar fi placut ca „dementza” sa fie pusa in casuta mendeleeviana din vis sub prescurtarea „men” (si nu „dem”), ihih!

  4. valeriu Says:

    E ciudat, dar clasificarea lui Mendeleev e singura taxinomie perfecta din stiintele naturii (desi heliul nu e asezat unde trebuie, pentru ca nu e un gaz nobil).

    Ma intreb daca taxinomia lui Tarkovski (tabla care ordoneaza afectele) era si ea perfecta in vis… Inclin sa raspund afirmativ.

    Si inca o observatie: tabelul lui Mendeleev nu e complet, fiindca el poate primi noi elemente, daca acestea se vor mai descoperi. Tabelul lui Tarkovski era, cu siguranta, si el incomplet.

  5. mesmeea cuttita Says:

    valeriu are dreptate, poate ca taxinomia tarkovskiana era desavarsita, desi… oare dementza e un afect? (sau ceva mai mult)

    tabelul tarkovskian era incomplet, probabil, deci il putem completa noi, visatorii, cu ce poftim…

    totusi, faptul ca se gaseau in tabel incastrate, in principiu, 70 de soiuri de emotii si stari mentale nu este cam mult? eu cred ca exista doar vreo 40 in total, cu toate nuantele sinonimice. de unde vor fi venit celelalte 30 adaugate?

  6. FID DeScribor Says:

    Eheeei, ce mai vis… Ai dat lovitura, sa zic asa, mai rar vine asa stalker oniric.
    Si mai mai ca, daca as putea, mi-ar veni sa profestesc un film plecand de la el (poate vreun regizor roman se invredniceste sa se uite pe aici).

  7. mesmeea cuttita Says:

    stalkerrr oniriccc, daaa, de-scribor, ce frumos ai spus, iata ca ma bucur copilareste, lungind consoanele si vocalele!

  8. iarina Says:

    După comentariile de aici, îmi imaginez multe stări onirice în acest tabel visat de mesmeea. mai ales dacă şi starkerul ar fi o stare.
    şi încă ceva – care să mi se potrivească acum -: o răceală onirică.

  9. mesmeea cuttita Says:

    iarina imi da o idee ispititoare – ce-ar fi sa imaginam/sa imaginez un tabel mendeleev doar cu lucrusoare onirice?! hmmm…

  10. iarina Says:

    Mă gîndesc, dintre cele onirice, la o stare langustică (lang) – adică un sentimentalism îngust -; apoi starea erotristă (tris), linxoidală (cînd îţi străluceşte pielea de la unele vise) şi starea realuvioasă (luv), manifestată printr-un coşmar:)

  11. mesmeea cuttita Says:

    langustica – de la langoare adica (dar nu e totuna cu tanjirea despre care vorbea ora 25 mai sus – tanj adica?)

    erotrista e tot trista! daca e altceva ar trebui sa se numeasca erotris!

    linxoidola? la aceasta nu ma pricep…

    realuvioasa sau cosmaresca – atunci ar trebui sa fie coshm!

  12. iarina Says:

    m-am gîndit mai degrabă la cuvîntul languros, căruia i-am ros ultima silabă, i-am mai pus ceva şi a ieşit langustic (adică ceva mai langust-îngust). îmi place erotris, da! linxoidal e de la privirea strălucitoare a linxului. am întălmăcit puţin prescurtările, m-a înnodat rău starea onirică. a! neapărat o stare mesmeică (mesm).

  13. mesmeea cuttita Says:

    iarina, gracias pentru introducerea in tabel a elementului „mesm”!
    sper ca va fi de folos… oniric (sau de alt fel), ca nu stiu ce sa mai spun –

  14. ora25 Says:

    dragă mesmeea, uite două vederi din tabel 🙂 : 1 şi 2. click pe cifre.

  15. mesmeea cuttita Says:

    grozav! tabelul al doilea imi place mai mult, fiindca este mai deslusit!

  16. ora25 Says:

    păi da, tabelul 2 e un detaliu al tabelului 1 🙂 . îmi place că are şi eşantioane de stări. numai bune pentru un mega-experiment.

  17. mesmeea cuttita Says:

    esantioane de stari, ca bine rostesti! de-am avea noi atatea esantioane, samanitze ne-am face!

Lasă un răspuns

