păsări și oameni

Spre deosebire de oameni, păsările au multe nume. Handicapul oamenilor este, prin urmare, acela că nu au destule nume. Ar trebui să putem să ne rebotezăm de câte ori poftim. De aceea am și avut multe nume (porecle), în funcție de context și cronologia personală. Iată-le (nu le voi spune chiar pe toate, unele e bine să rămână tainice, vreo 3,14 dintre ele): Firfireaua, Picpoca, Fluflu, Nanuc, Fiona, Proserpina, Panterna, Esmeralda și varianta scurtă Esmé, F(r)ederica Fellina, R. Domițianovna, Vrăji-Șefă, Kmsr, Malcontenta și, firește, Mesmeea. Dar azi noapte am visat că mă numeam Visintisa Terofima (m-am ridicat din pătucean ca să scriu cele două nume, altfel nu le-aș fi ținut minte niciodată): aveam o glugă făcută dintr-un cap de tigru și suflam baloane de săpun de pe balconul meu de unde se zărește aproape tot Clujul la picioare. Pe degetul arătător stâng purtam un inel ruginit din trei cercuri, iar la glezna dreaptă un zurgălău de aramă. De unde vor fi ajuns la mine cele două nume trimise prin vis e un tâlc. Dacă este să îmi aleg acum o pasăre aș alege o lebădă neagră hibridată cu un flamingo căreia i-aș da numele de sivernă argthă. Ar trebui ca în fiecare dimineață să ne dăm un alt nume, să ne rebotezăm, să fim mereu alții. Adică să învățăm lucrul acesta de la păsări. Eu vreau.

21 răspunsuri to “păsări și oameni”

  1. thecreatrix Says:

    porecle reale: atomic kid, kiddie, kenny, zâna şi evident, creatrixa.

    porecle de suflet self-inflicted: toate personajele mele de pe blog: helga, inga, hornette şi preferata mea, imogen.

  2. mesmeea cuttita Says:

    de departe prefer creatrixa si imogen(a) – mai ales daca ma gandesc la personaja shakespeareana!

  3. valeriu gherghel Says:

    Nu stiu daca ati observat, dar cuvintele noastre se refera la specii si nu la indivizi. Termenul ‘phoenix” numeste specia (care are, ce-i drept, un sg individ) si nu actualul phoenix. Numele, in schimb, Ruxandra, Valeriu, Iarina incearca sa numeasca indivizi concreti.

    Pesemne ca Adam a gresit cind a numit fapturile. In loc sa numeasca o anume vulpe cu un nume propriu (Renard0=), a numit intreaga specie. De aici ni se trage. Ne confruntam astfel cu o penurie de cuvinte. Cuvintele sint mai putine decit indivizii lumii.

    Pina la urma, ne descurcam.

  4. mesmeea cuttita Says:

    da, de aici ni se trage, Valeriu are intru totul dreptate. numai ca lucrurile nu trebuie lasate astfel. si cum trebuie facut ceva, eu fac…

  5. coramica Says:

    Oare daca ne dam alt nume nu ramanem tot noi? Se schimba ceva in noi sau in „Cartea mare” a destinelor?

  6. mesmeea cuttita Says:

    dar nu despre destin e vorba, ci despre anamorfoze onomastice sau porecle care deschid alte drumuri!
    (carnavalescul il las deocamdata deoparte)

  7. matei Says:

    ar fi interesant să ne numim în fiecare dimineaţă altfel! să ne botezăm în funcţie de stări sau, pentru a ne lupta cu stările de negativism, să ne scornim un nume antitetic ei, pentru a ne elibera de ceea ce roade în carne vie. Pe seamă că am fi mai puţin trişti ori depresivi.

    De pildă, şi asta apropos de numiri, când privesc pozele cu mine de demult, chiar şi de luna trecută, îmi dau seama că în ele nu sunt eu, cel de aici, cel de acum. Însă, cum nu m-am botezat, sunt nevoit să mă numesc tot Matei, cel de aici şi de acum, chiar dacă în pozele respective respiră altcineva (probabil cel surprins fără voia-i, cel care se perinda prin centrul globilor mei oculari, modelându-mi mimica)

  8. coramica Says:

    Eu cred ca nu am fost bine inteleasa, am intrebat daca noul nume poate schimba ceva in viata noastra, stiu ca era vb despre onomastica. Si singura ati spus ca deschid alte drumuri. Pai exact ce intrebam eu.

  9. mesmeea cuttita Says:

    scornirea unui nume antitetic? e buna ideea. matei, partea a doua din mesaj e prea absconsa, ca sa o descifrez…

    coramica – atunci raspunsul raspicat este DA.

  10. SatanicVals Says:

    Iata ca revin din nou cu un off-topic.Mesmeea,ai vazut filmul Franklyn din 2008? Extrem de underrated,cu o impletire de poveste (dar mai ales de lumi,doua la numar) absolut geniale,o ora si jumatate pe care sunt sigura ca le vei gasi absolut delicioase.Asta ca o recomandare pentru o duminica dupa-masa.Daca asta nu te-a convins,las ceva mai jos,nu trailerul,ci scena dementiala. Stiu ca iti place multi si Imaginarium (desi personal il consider mult mai slab decat Franklyn),insa trebuie sa pasesti in calatoria spre Meanwhile City.

  11. mesmeea cuttita Says:

    SatanicVals – nu stiu ce sa zic. despre femeia machiata incercanat si in rochie rosie mai degraba as putea scrie un poem.
    trailerul de aici cu Imaginarium nu prea are de-a face…

  12. FID DeScribor Says:

    Uneori e un fel de risc sa ai multe nume sau asa ar putea parea, s-ar putea zice ca esti cel sau cea cu multe fete sau cu multe nume. Cea mai suprinzatoare situatie am intalnit-o pana acum a fost cand am aflat ca Apollo avea si un alt nume, care il facea un zeu intunecat, al lupilor.
    Numele din vis sunt deosebit de importante si sunt noduri adevarate pentru propriul spatiu poetic; ele raman cel mai adesea secrete.
    M-as repezi sa vorbesc chiar despre un fel de instinct personal al asumarii mastii de „sacerdot” (sacerdot de uz intim, desigur). Astfel, se prea poate ca Mesmeea sa cunoasca probabil un drum nou, favorabil celor spuse mai sus.
    Asemenea despre bestiariul personal.

  13. SatanicVals Says:

    Eu spuneam de scena relevanta,desi este una si mai delicioasa,insa p mine ma fascina dansul,dupa cum poate se observa din preocuparile mele generale:D Are o mica mare legatura cu imaginarium,pentru ca e vorba de doua lumi diferite foarte inteligent exploatate.Eu ma gandeam ca iti va place,atata tot… Oricum,daca ar fi fost exact exact ca Imaginarium ce sens ar mai fi avut?

  14. mesmeea cuttita Says:

    de-scribor a mai pomenit candva pe aici despre apollo intunecatul!
    multiplicitatea numelor este ca limba despicata de sarpe – ceea ce conteaza este sa fie un sarpe intelept (cat de cat)!

    SatanicVals – dansul este fain, nimic de reprosat. eu pricepusem, insa, ca trebuie sa fiu atenta la detalii care ar depasi Imaginarium.
    or, nu mi-a fost dat sa –

  15. Carol Vanadiu Says:

    Mie mi-ar placea sa-mi aleg fiecare zi un nume din lumea mineraloida, sa nu fiu in fiecare zi G.M. sau C. Vanadiu, dar as vrea numele unor compusi inexistenti, altoiuri intre metale, metaloizi si cristale… cum ar fi de pilda: exosolfit de topaz, pentacid de angelit sau perclorat de smitsonith :), uneori mi-ar placea sa am niste nume care se termina in -art sau in -mund, fiindca au ceva agresiv si razboinik, alteori mi-ar placea sa am nume de femei „modificate” doar fiindca imi suna bine…cum ar fi Charlotten, Beatrix, Veronix etc. Imi place si Beata Meretrix, imi plac numele care contin un x, fiindca x este o litera extraterestra si radioactiva, cuprinde taina silexului si a alexandritului…Cand eram mic foloseam ca nume Kapi.

  16. mesmeea cuttita Says:

    cum ar fi sa iti spun de-acum pentacid sau perclorid!

    kapi e fain (dar risca sa fie confundat cu un suc de fructe – vezi capi nectar)

    beata meretrix nu suna rau, dar fanii matrix vor protesta putin sonor…

  17. thecreatrix Says:

    in engleza „ix” este sufix feminin. acuma intelegeti de unde „dominatrix”.

  18. mesmeea cuttita Says:

    dominacreatrix!

  19. ora25 Says:

    dominumcrucifix!

  20. mesmeea cuttita Says:

    dixit motanka 25!

Lasă un răspuns

