Patti

Am descoperit-o cu întârziere pe Patti Smith (mai nou tot așa ceva mi se întâmplă!). Andrei (Codrescu) mi-a vorbit întâia dată despre ea, anul trecut când am lansat Submarinul iertat în America. Poreclită moașa și strămoașa rock-ului punk, Patti a fost angrenată în mișcarea beat, prin intermediul poeziei new yorkeze (a lucrat și cu Allen Ginsberg). Este nu doar cântăreață, ci poetă-cântăreață, iar stilul ei este rugos, cumva aspru, dar foarte sensibil. Andrei mi-a portretizat-o de curând succint: Patti a inventat punk-ul și a dat tuturor poeților carnet de conducere în zona respectivă! Eu o văd ca pe soră mai mare, „de lapte”, a lui P. J. Harvey. Are o naturalețe brutală și suavă în același timp, de aici provocarea și fascinația pe care le conține. Fizicul ei nelucrat, nefinisat, necochet, se potrivește cu muzica pe care o scrie (very touching) și cu vocea ei solidă și lichidă în același timp, depinde de partitură. Pentru cei care nu au auzit-o până acum recomand două remake-uri: Patti cântând Hey Joe (celebrisima lui Hendrix) și Smells Like Teen Spirit (celebrisima Nirvanei). Dar și patru melodii ale ei, toate teribile: Elegie, Don’t smoke in Bed, Birdland și Pissing in a River (se găsesc pe youtube). Fotografia mea favorită cu Patti este cea vagaboandă și paria, postată mai sus.

P. S.

Într-un mail recent, Andrei a completat următoarele: Patti a fost descoperită de Velvet Underground. Andrei însuşi a auzit-o recitând în New York, la St. Mark’s (unde am recitat şi noi fragmente din Forgiven Submarine).

4 răspunsuri to “Patti”

  1. iarina Says:

    Mi-a plăcut mult „Birdland”. Şi vocea ei cu zahăr ars şi lămîie.

  2. mesmeea cuttita Says:

    are puhoi de cantece grozave! iar vocea ei este de zahar ars, lamaie si scortisoara!

  3. doubt Says:

    mi-a placut biografia ei , imi place vocea…dar cum nu prea inghit beat generation-ul poetic nu prea imi pica bine…

Lasă un răspuns

