deșertul

Am citit cu multă întârziere Pacientul englez de Michael Ondaatje; nu de altceva, dar nu manifest interes pentru lucrurile la modă, ci doar pentru acelea care sunt uitate sau au ieșit din uz. Filmul a fost în vogă, cartea a fost la modă puțintel, doar după aceea. Eu am citit-o de-abia acum și am gustat-o ca pe o carambola, deși scriitura lui Ondaatje este simplă, proaspătă, dar foarte nouă, foarte altfel.

Ce-i drept, nu am selectat în cele ce urmează o frază parfumată neapărat, ci un soi de potpuriu amoros, simplu dar cu impact, cred.

Cum gândește Hana (infirmiera) despre Kip (indianul sikh, de care se îndrăgostește):

Sărută-mă. Către gura mea se îndreaptă iubirea mea cea mai pură. Către dinții tăi.

(aici toată noutatea o aduce acest final – Către dinții tăi.)

Ce îi scrie Almasy iubitei sale Katherine, dar fără ca rândurile lui să ajungă vreodată la ea:

Jumătate din vreme nu pot să trăiesc fără să te ating. În restul timpului simt că nu contează dacă te mai văd sau nu vreodată. Nu este vorba de moralitate, ci despre cât poți duce.

(și aici noutatea o aduce finalul – despre cât poți duce.)

Cum îl percepe Hana pe Kip, atunci când desface părul iubitului ei indian (bărbatul avea părul până la brâu, strâns în coc):

Noaptea, când ea îi desface părul, devine iar o altă constelație, tentaculele a o mie de ecuatoare pe perna lui, valurile lor între ei în îmbrățișare și în momentele de somn. Ea ține în brațe o zeiță indiană, ține spice și panglici. Când se apleacă asupra ei totul curge. Și le poate lega de încheietura mâinii. Când el se mișcă, ea își ține ochii deschiși, să-i vadă scânteile de electricitate prin păr, în noaptea din cort.

(spicele și panglicile fac aici totul)

Uneori, cei doi tineri (infirmiera și indianul sikh) dorm ca niște frați de lapte:

Vine o lună în viața lor când Hana și Kip dorm cu castitate unul lângă altul.  Un celibat formal între ei. Descoperind că în iubire poate exista o întreagă civilizație, o întreagă împărăție întinsă înaintea lor. Iubire față de ideea de el sau de ea. Nu vreau să mă iubești fizic. Nu vreau să te iubesc fizic.

(civilizația și împărăția care există în iubire este aici sarea și piperul)

Și, în final, iată ce crede Almasy despre cum ar putea fi prinsă Katherine într-un poem:

Poemul pătimaș este un surogat al femeii pe care o iubești sau ar trebui să o iubești.

Dar personajul de marcă al romanului este deșertul. Fără deșert, nimic nu ar fi avut loc și niciunul dintre iubiții pomeniți mai sus nu s-ar fi întâlnit. Nu e un deșert negru, ca în imaginea postată. Dar eu am vrut să fie un deșert negru, întrucât voi scrie un poem în curând.

7 răspunsuri to “deșertul”

  1. valeriu gherghel Says:

    Apropos de dinti.

    In 1001 nopti (dar nu-mi amintesc, acuma, in care) am descoperit teribila metafora: „grindina dintilor tai”.

    In Cintarea cintarilor: „dintii tai precum o turma de oi ce ies din adapatoare” (4: 2).

    Cronologic, citatele mele se cuvin a fi rasturnate, fiindca noptile magice au fost compuse mult dupa Shir ha-Shirim…

  2. mesmeea cuttita Says:

    ah, merci, „Rabbi”! (hiha! stim noi de ce)
    in 1001 de nopti este, cred, si „zapada dintilor ei” (sau lui)
    in Shir ha-Shirim (am scris si eu 2 poeme cu acest titlu furat/imprumutat) e multa combinatie adanc-erotica si cromatica pe alb!

  3. erasmen Says:

    filmul este un dezastru. romanul, in schimb, e minunat. exista in acele pagini ceva magic, ceva din 1001 de nopti. inspirat alese citatele.

  4. mesmeea cuttita Says:

    filmul este comercial, o pelicula a la legere hollywoodienne. romanul nu este deloc asa, ci e insolit si foarte bine scris (in toata puterea cuvantului). intr-adevar, cu o magie aproape covarsitoare.

  5. FID DeScribor Says:

    Desertul e splendid.

  6. mesmeea cuttita Says:

    stii cum rostesc yes americanii extaziatii si lenesi? yeaaaah!

  7. andreea Says:

    singurul lucru fascinant din film e desertul. in rest e un sirop plictisitor. am sa incerc cartea, pentru ca suna bine, din ce ai spus aici

Lasă un răspuns

