ciudat

Iată cum sună o ciudată scrisoare de dragoste din Dicționarul khazar de Milorad Pavić, care m-a delectat în ultimele zile. Ciudată, zic, întrucât pe cât de mângâietoare și parfumată este epistola aceasta la începutul ei, pe atât de încuietoare și brutală este la finalul ei. Deși rămâne până la capăt scrisoare de dragoste.

Ți-am sădit trandafiri în cizme, din pălărie ți-au crescut micsandre. Tot așteptându-te în veșnicia nopții, zilele mi se spulberă cu bucățelele scrisorilor rupte, pe care le adun și le pun cap la cap, sunt vorbele tale de dragoste. Uneori mi-e greu să le descâlcesc, pentru că mai apare un scris necunoscut, fărâme din alte scrisori, când în noaptea mea se vâră ziua altuia și slova altuia. Ți-aștept venirea când scrisorile și zilele n-or să mai fie trebuincioase. Dar mă întreb, oare și atunci o să-mi mai scrie celălalt, sau o să fie tot noapte?

Ținutul meu natal este liniștea, hrana îmi este tăcerea. Stau înlăuntrul numelui meu precum vâslașul în barcă. Nu pot să adorm de cât de mult te urăsc.

Nu am renunțat la ideea de a face cândva o antologie a scrisorilor de dragoste!

17 răspunsuri to “ciudat”

  1. matei Says:

    …ce poate face îndelungata aşteptare din om… cred că e una dintre ipostazele care te determină să te cunoşti cel mai bine, singur fiind în exterior, deşi poate în plină stradă, însă simţind cu interiorul tău pulsaţia grandioasei societăţi, pe care singuri ne-o plămădim în chiar conştiinţa noastră. O construim, de cele mai multe ori însă, nu din certitudinile pe care peroanele ni le prezintă, ci din ceea ce noi ajungem să credem despre ele. De aceea cel care se află în aşteptare este şi cel care se hrăneşte cel mai mult cu imaginea, cu proiecţia pe care şi-a făcut-o despre o anumită persoană, pe care o doreşte într-un anumit mod. Astfel, din cauza părerii sale despre … , personagiul radat de Pavić va reinterpreta afectivitea sa ca bad romance până la urmă, însă un bad romance dorit, voit, scrisorile fărâmiţate fiind scrise şi trăite în interiorul lui, pentru a-şi schimba proiecţia, modelul pe care şi l-a făcut despre presupusa Godette (în stil dada, desigur). Ura vine a fi, intensitaea cu care el iubeşte sau forţa care continuă să-l mai ţină treaz, în propriu-i nume. O iubire neagră aşadar, însă albă la originile sale.

  2. mesmeea cuttita Says:

    bad romance, lady Gaga va sa zica! nu mi-a trecut prin minte, dar e amuzanta coincidenta! textuletul de mai sus nu e grotesc (precum lady G), ci chiar frumos, cred.

  3. matei Says:

    hm…. e grotesc prin auto-mistificare…. DAR tot frumos e, subscriu…
    a, si nu faceam neaparat referire la lady Gaga… 😀

  4. mesmeea cuttita Says:

    mea culpa, dar deja cand spune cineva bad romance am reactie pavloviana la grotescul gagaesc!

  5. matei Says:

    …haha…. ce interesant suna ‘gagaesc’…

  6. ora25 Says:

    mie cel mai mult îmi place ultima frază. cea care-ţi aparţine. abia aştept! 🙂

  7. L.R.E Says:

    aşternuturile-mi sunt liniştite ! tăcerea mi-o simt ca pe un pumn mut în gură ! atunci când sunt singură şi te gândesc , aş vrea să-ţi scriu , dar poate ar fi prea simplu …. iubesc scrisorile de dragoste ! acum citesc ceva care a apărut în Chişinău , o culegere de scrisori de dragoste cumpărată de la o tarabă cu cărţulii vechi . este intitulată ” De cîte ori suspinul ” şi conţine o grămadă de scrisori de dragoste ale unor mari scriitori prinre care : Balzac , Dostoevski, Flaubert … intersantă ! interesantă şi ideea dvs cu antologia ! o aăteptăm !

  8. mesmeea cuttita Says:

    m-am gandit adesea la antologia aceasta, ar fi o chestie sa o fac (zic eu putin cam golaneste). numai sa am timp pentru –

    • mihaelaursa Says:

      vezi ca antologia visata de tine e aproape gata la bucuresti, din cate inteleg (parca asa citeam la un moment dat ceva scris de iulian baicus)… desi facuta de tine ar avea, stiu sigur, alt parfum.

  9. L.R.E Says:

    adevărul este că nu ştiu de unde atâtea resurse ….. sunteţi peste tot… dar, poate … cândva…

  10. ora25 Says:

    :))) şi eu îmi pun aceeaşi întrebare.

  11. mesmeea cuttita Says:

    astia-s anii cei mai buni, dar cine stie ce va veni…

  12. mesmeea cuttita Says:

    da, misha, stiu de antologie! si eu sunt in ea. am intrat pe ultima suta de metri.

    • mihaelaursa Says:

      o, great! cu scrisorile neo-wertheriene sau cu vreun epistolar secret?

    • mihaelaursa Says:

      oricum, fantasma antologiilor epistolare de amor vad ca bantuie: am mai gasit-o la adriana babeti si la producatorii unei marci de ciorapi de dama, care inclusesera la un moment dat cate un fragment dintr-o epistola amoroasa celebra in fiecare pereche de ciorapi. cam ca in poezia lui ticudean… hahaha

  13. mesmeea cuttita Says:

    e o antologie de poezie cea despre care vorbesti si vorbesc (la editura vinea)

Lasă un răspuns

