stavroghin

O știm cu toții: dracii sunt în noi, stau acolo mai ales la tinerețe (dar și la maturitate), stau cocoloșiți de nu se știe ce. Uneori, de timpurile prin care trecem, alteori de străfunduri tulburate, nevroze, chirceli. Și tot așa. Ce-i de făcut cu dracii ca să iasă? Fie există un exorcist de serviciu, cu abilități tămăduitoare măcar relative, fie izbutim chiar noi să-i scoatem pe draci și să-i trimitem de unde au venit. Fie ei înșiși, dracii, crapă pe dinăuntru și se topesc de la sine (cea de-a treia variantă este cea mai neverosimilă). Dostoievski nu stă la taclale cu dracii prea mult, ci îi întinde ca pe niște rufe la uscat. Dar nu la soare, ci la întuneric. Apoi îi lasă pe draci singuri să vorbească până se satură, până li se umflă limba. Nu mi-aș fi închipuit niciodată că o să văd un spectacol cu Demonii care să aibă un astfel de impact asupra mea. Fiindcă nu mi-am închipuit că Demonii lui Dostoievski ar putea fi puși pe tapet într-un spectacol de teatru, acum și aici, anno domini 2009 încă, la Clusium. Nu de făpturi drăcoase e vorba, ci de făpturi cu draci în creier, trup și suflet. Mi l-am imaginat întotdeauna pe Stavroghin ca pe un intelectual rasat, chiar dacă tarat de gândirea lui de dincolo de bine și rău. Și am văzut un spectacol cu un Stavroghin aflat în hăul trupelniciei, nu doar un spirit bolnav. Un Stavroghin ras în cap și cinic-lasciv (dar afrodisiac), de aici uimirea și paradoxul. Poate că și astăzi ispita de a-l pune pe Dostoievski într-un borcan cu formol, în mărime naturală, ca să îl poți privi, oricând poftești, ochi în ochi, și să-i spui Ecce Homo, este o ispită întru totul legitimă. După spectacol, am străbătut orașul și parcul valvârtej prin zăpadă, de una singură. Altfel nu se putea. Cred că dacă aș fi întâlnit demonei prin parc, i-aș fi făcut praf și pulbere (dar erau doar fotografi-artiști, înminunați de parcul nocturn și înzăpezit). Drept care a venit, poate, vremea bucuriei. Sau va veni în curând.

15 răspunsuri to “stavroghin”

  1. ora25 Says:

    foarte interesant, am simţit nevoia să citesc pe diagonală ca să nu-mi chem dracii fără să vreau, mai bine să lâncezească pe-acolo nestârniţi. sper să se înţeleagă greşit diagonala-mi, dar eu cu demonii nu pot să tratez decât razant şi cu ochii pe jumate-nchişi. azi am să fur de aici „hăul trupelniciei”. l-aş folosi foarte des, bine că l-am găsit! 🙂

  2. mesmeea cuttita Says:

    acord copyrightul pentru „haul trupelniciei”, mai ales ca e deja canon personal, artisticeste vorbind (vezi „nasterea dorintelor lichide” si „tricephalos”). dracii nu trebuie chemati decat daca sunt mai folositori decat ingerii! altfel, la zdup cu ei.
    cat despre ochi, nu trebuie tinuti jumate-nchisi decat la lumina zilei. in niciun caz la crepuscul…

  3. ora25 Says:

    zdupul se asortează foarte bine cu dracii. bine, mai mult cu micuţii. 😀

    am dus hăul trupelniciei la vizuină! mulţumesc.

  4. mesmeea cuttita Says:

    la zdup se gasesc uneori si entitati angelice…
    ciudat cuvant, zdup, cred ca nu l-am mai folosit de un deceniu!

  5. Hilimon Says:

    Fibre de sticlă sub vene. Stavroghin. Draci, demoni, demonei. Prin zăpadă, de una singură. Un tablou alb-negru, prevestitor de furtună. Şi va veni vremea bucuriei ! Hm ! Care-i durerea, Mesmeea ?

  6. mesmeea cuttita Says:

    de 3 ori hm, nu prea stiu ce sa-i raspund hilimonului (sunt cam incoltita de intrebare). on verra.

    in ce priveste fotografia, cei 3 arbori sunt totusi in lumina pufoasa, chiar daca in jur e cam intuneric… drept care ma gandesc ca va fi bine!

  7. Hilimon Says:

    Toate trec şi nouă-s toate. Am prins adineauri la televizor o privire a lui Nikita Mihalkov asupra pictorului Şîşkin. Sufletul rus, un sătuc, clopotniţă, drumeag într-un lan de grâu, ţărani cu greble pe umăr. Plouase, şerpuitul drumeag e plin de băltoace şi urme de car. Straşnic.

    Dacă n-ai o ţigară, uite alt leac : ştiai că Rahmaninov e român ?

  8. mesmeea cuttita Says:

    ma duc sa ma uit la piesa neterminata pentru pianina mecanica sau la oblomov!
    n-am tigara, dar am ceai!

  9. coramica Says:

    Chiar daca par deplasata, nu imi trebuie demoni cand vine Craciunul

  10. mesmeeacuttita Says:

    ceea ce clameaza coramica nu are nicio legatura cu textul postat, in caz ca dostoievski a fost parcurs cat de cat!

  11. FID DeScribor Says:

    Multe se mai intampla in Clusium… Iar ultimele cuvinte le iau drept calauzitoare prin portile hibernale. Ce bine ar fi sa vina o vreme a bucuriei.

  12. mesmeea cuttita Says:

    decat sa nu se intample nimic, mai bine sa se intample ceva, nu-i asa, de-scribor?
    cat despre portile hibernale, cu voiosie (grava) le-am deschis. dar cand le vom inchide inapoi inca nu-i limpede.

  13. FID DeScribor Says:

    „In adevar”, cum ziceau cei vechi, parca e alta lume acolo; vizitatorii blogului acestuia stiu probabil despre intalnirea voastra legată de o luptă de acum 21 de ani tot cu demoni; si inca ce demoni… Asta mi s-a parut una dintre cele multe de la Clusium…
    Zicea cineva ca cele mai groaznice lupte se dau cu tine insuti/insati, in camera intunecata, fara nimic in jur. Nimicul acesta care nu ofera nici macar adancimea prapastiei din post-ul (postul?!) de mai inainte. Iar cand lupta aceasta e dublata si de cealalta, a strazii, a oamenilor multi si furiosi…
    Cat despre portile hibernale, eu le deschid de fiecare data cu bucurie. Ultimele doua lucruri spuse aici sunt doua versuri excelente.

  14. mesmeea cuttita Says:

    camera intunecata are macar o lumanare, poate

    intr-adevar, parca suna a versuri. o sa le folosesc candva, gracias pentru idee, de-scribor. deocamdata pun doar ghilimelele de rigoare.

    prin urmare

    „cat despre portile hibernale, cu voiosie (grava) le-am deschis
    dar cand le vom inchide inapoi inca nu-i limpede.”

    asa sa fie!

  15. ciotintr-unpicior Says:

    cand dezbat pe chestiunea dracilor ma simt protejata tocmai de intuneric. la gandul, probabil, ca de e careva drac sa ma vada, sigur n-o putea. marile frici ale intunericului nu m-au inspaimantat niciodata cum ma inspaimanta de fapt draci iviti din puzderie de lumina.

Lasă un răspuns

