piatra gălbuie

nightbird.neclar

gutuie şi nisip

la cinci dimineaţa mă atingi pe păr cu degetele cuminţi

eu îţi miros buzele apoi mă lipesc de tine să aflu cât şi cum ai visat

în mijlocul patului e o piatră gălbuie pe care o aruncăm ca pe o bucată de unt

dimineaţa se spânzură între pereţi felinarele-s murdare

camioanele trec prin ploaie cu şomeri obosiţi

pieptul meu e un ghem de ceaţă

tricoul tău de noapte miroase a gutuie pielea ta a nisip

aşternuturile parcă-s femei între noi ca nişte bucăţi de geam.

22 răspunsuri to “piatra gălbuie”

  1. FID DeScribor Says:

    Tocmai am citit un poem despre un mesager al timpului care umbla cu o bucata de aur in geanta si anumite femei, cele care refuza extazul, nu vor sa arunce o privire in geanta aceea. Aici parca e o exfoliere si totul se intampla intre straturi de aer, intre foite de geam (era mai demult, in alt poem, ceva simliar, de scriere pe niste foite subtiri…), intre niste structuri indelung studiate, ca pe un taram de „studiu” poetic intim. Si ecourile lui raman ca niste culori, atingeri, senzatii: cum erau candva rosu si negru, viata si moarte (sau sa zic ne-viata, ca sa raman in tema), poate un fel de razboi si pace (ca formula pentru extaz-plictis) sau numai gutuie si nisip. Acesta din urma, perfect pentru un titlu de roman.

  2. mesmeeacuttita Says:

    exfoliere dar si infoliere, intre straturi de aer si foite de geam, asa cum preabine spune de-scribor. e un poem scris pe foite de geam sau pe celofan de taina.
    femeile care refuza extazul? vae soli! valabil si pentru sexul opus.

  3. matei Says:

    Un gând al apropierii care, în cele din urmă, se decodifică într-o oarecare depărtare.
    E curios cum a lucrat acest gând, şi când zic gând o fac referindu-mă la poezie, în mine. Într-o primă fază, m-a incitat foarte tare apropierea aceea matinală, „de cinci dimineaţa”, acea atingere reciprocă dintre el, purtătoorul mirosului de gutuie, şi ea, cea care miroase, probabil, a măr copt, cea care prin atingere şi chiar miros simte trăirile bărbatului ei. Ea devine automat, prin această forţă a închipuirii, cea care îşi conţine bărbatul, cea care îşi scrie poveştile pe mirosul de nisip al pielii lui, poveşti care se transformă, care se şterg, care se rotesc şi dez-rotesc, tocmai pentru ca bărbatul să fie POVESTIT, niciodată pierdut însă. Fiecare particulă de nisip, dată de mirosul trupului său de bărbat, devine astfel un potenţial vis de noapte chiar pentru El. Ca şi cum ea şi-ar închipui, ar scrie pe pielea lui, în vreme ce el ar visa ceea ce ea a închipuit.
    Privirea iese, pe fereastră, apoi din această mansardă olfactivă, de gutui şi de nisip, întâlnindu-se cu un cadru dur, un lighean parcă în care piatra gălbuie, „pe care o aruncăm dintre noi ca pe o bucată de unt”, se topeşte, râncezind aproape, infiltrându-se în fiecare colţ în care omenirea muşuroieşte şi amuşină plictisul şomerilor obosiţi, ce trec obişnuit şi nonşalant prin ploaie, luminaţi de murdarele felinare, singurele treze, întrucât devin substitutele lunii, ascunsă în spatele ploii la acea oră de cinci dimineaţa.
    Privirea mi se aciuieşte înapoi în ăncăperea ce spânzură cinci-ul de dimineaţă, spânzurare sub care Ea ne spune: „pieptul meu e un ghem de ceaţă”, infiltrând o oarecare depărtare faţă de el, data, probabil, de murdara agitaţie din exterior, care nu este deloc compatibilă cu senzualismul degajat de spaţiul celor doi. Ai impresia, la un moment dat, că instanţa lui nu e tocmai prezentă, ci doar CREATA de ea prin poveste, cu toate că prezentul domină gândul, poezia adică.
    O depărtare, aşadar, nu însă provocată de femeile interpuse între cei doi, care devin un panou pe care alte dimineţi de cinci vor fi rememorate, ci de acel cadru exterior, care ar voi cumva să grăbească sfârşirea dimineţii, chiar şi după ce, ca o debarasare de un prim obstacol, ei au aruncat piatra gălbuie din mijlocul patului, pat care, din momentul acela s-a lăsat devenit cosmos rotitor al erosului.

  4. mesmeea cuttita Says:

    „cea care isi contine barbatul” – frumos spus. poemul meu este unul de continere, prin urmare. despre relatia aproape-departe am putea vorbi oricat.

    ghemul de ceata al pieptului ar putea fi la fel de bine o imagine foarte senzuala, de fapt, nu doar o imagine nelinistitoare, de alungare ori izolare a celui iubit.

    pentru mine, cea mai ciudata imagine (cu tot cu sens) este aceea a pietrei galbui ca o bucata de unt, careia nu i-am gasit ac de cojoc. nu stiu ce este ori ce ar putea fi, e o enigma si pentru mine. s-ar putea sa fie chiar miezul poemului, desi nu as dori lucrul acesta. prefer gutuile si nisipul.

  5. FID DeScribor Says:

    Piatra galbuie, piatra care se transforma, bulgărele de unt… Untul are sacrificial; aici sunt doi iubiti, deci topirea aceea tine de ei.

  6. FID DeScribor Says:

    are sacrificial= este sacrificial

  7. matei Says:

    Poate fi într-adevăr figura centrală a poeziei, pentru că în funcţie de interpretarea şi însemnătatea pe care cititorul o dă, textul primeşte nuanţe noi. Mie îmi place însă devenirea aşternuturilor în femei! Interesantă imagine şi nu numai. Ele sunt vii, ca o coapsă de femeie ce se unduieşte, ca părul prin care el îşi trece degetele cuminţi. De fapt, în poezia aceasta totul devine centralitate, chiar şi pentru scurte momente, totul e viu şi nimic nu se pierde, deci nici măcar untul acela aruncat pe fereastră, în semn de „împărtăşanie” a conţinerii reciproce dintre doi cu eteriorul dur, metalos al celor ce călătoresc cu noaptea în cap.

  8. mesmeeacuttita Says:

    poate fi ceea ce spuneti amandoi (de-scribor si matei)- piatra untoasa ca o forma de continere reciproca, ca „impartasanie”.

    in ce priveste ultima imagine, aceea a astenuturilor-femei-bucati de geam, eu rezonez mai intens la bucatile de geam care au devenit femeile! transparente, taioase, caci sunt bucati de geam.

  9. jeni Says:

    aseară mă gîndeam la poemul acesta şi mă gîndeam la felul cum femeia se lipeste de el ca sa ii afle visurile (CUM ai visat) şi mi-a venit ideea că e felul ei îm-piele-ţat de a-i fura sau micşora puterile, de a-l seduce înapoi din centrul tare al visului. în care bărbatul ar avea şansa să îşi aparţină singur. cu atît mai tare se manifestă această „îndemînă” ai ei, în mijlocul patului, acest ţinut al umbrelor şi inconştienţei. sau poate e posesivitatea sau gelozia ei, că mai există o fereastră a sufletului, visul. poate de-asta in final, femei bucăţi de geam umplu patul…

    io bucata de unt am perceput-o erotică 🙂

  10. mesmeea cuttita Says:

    ay, jeni, pai atunci femeia aceasta este o jefuitoare de vise, daca isi contine barbatul doar ca sa ii fure ceea ce-i daruie somnul si noaptea. oare de-aceea se lipeste ea de el, ca sa ii imputineze epiderma onirica? ma mai gandesc si eu la cele scrise mai sus, caci sunt cu dublu tais.

    s-ar putea sa fie posesiva personaja aceasta lipicioasa, nu spun ba!

    cat despre erotismul bucatii de unt, hmmm, daca lucrurile stau astfel inseamna ca e un poem erotic suta la suta.

  11. SatanicVals Says:

    catre jeni : regina spektor – samson? 😀 caci eu la asta m-am gandit.!

    e..

  12. jeni Says:

    îmi place cum, odată Făcut, vorbiti si vedeti poemu din Afară. foarte mult îmi place, îl face şi mai vulnerabil si viu, că nu rămîneţi in el, să-l protejaţi

    @satanic: căci eu nu ştiu decat un and it breaks my ha ha ha ha ha heart de la regina spektor :D. deci nu m-am gîndit

  13. SatanicVals Says:

    eh ,aia e fidelity. 😛

    Pai da un search pe youtube si unul pe google atasand si cuvantul lyrics.Sunt sigura ca vei regasi in substratul piesei ceea ce ai spus tu,si ce am de gand sa dezvolt si eu comentand poezia dupa ce termin l’etranger.

  14. mesmeeacuttita Says:

    jeni, totusi femeia din poem nu este neaparat o jefuitoare! ea nu vrea sa afle ce anume a visat barbatul ei, ci altceva – cat si cum a visat! prin urmare, continutul visului ramane al lui, ea vrea sa afle doar informatii „tehnice” despre vis (adevarat, informatiile acestea sunt ambigue – de ce ar dori o femeie sa afle cum si cat viseaza barbatul ei?)

  15. SatanicVals Says:

    Cum vad eu poemul tau Ruxandra?

    dar mai intai,sper ca n-am suparat pe nimeni cu comentariile mele anterioare.:|

    Asa,refenind.DIn perspectiva mea,poezia ‘gutuie si nisip’ este o poezie de dragoste ce tranziteaza perioada de sfarsit de vara-inceput de toamna.Acum ,pot fi si anotimpurile propriu-zise,sau momentul iubirii celor doi.Dupa cum bine stim,Vara-Toamna inseamna lucru deja copt,poate chiar parguit,ce ar insemna apogeul iubirii dintre cei doi.Sau in orice caz,momentul cel mai pasional,cand plictisul nu a intervenit inca,dar nu mai avem parte nici de primele gesturi sovaielnice si timide dintre doi indragostiti ce abia se descopera.

    Trecand la primul vers,teoria imi este confirmata,zic eu,de aparitia cifrei 5 care pe o scara de 1 la 10 reprezinta mijlocul,iar privit ca un element temporal dintr-o zi,este din nou noaptea ce trece spre zi,un rasarit nu prea clar,dar in orice caz,dominanta esentiala este TRAZITIA ,care poate fi interpretata si ea,ca mai sus in titlu.

    Apoi ritualurile dintre cei doi! Observam gesturi sigure,familiare,care intre doua persoane ce-si stiu deja corpurile pe de rost.Atinsul pe par ,epitetul ‘cuminti’,mirositul buzelor(dementiala imagine) descriu evidentele dezmierdari ale unei dimineti a iubirii.

    Cum vad eu cea mai controversata imagine a poeziei tale? ‘sa aflu cat si cum ai visat’ – cum spuneam,mi-a amintit mult de tot de melodia samson a reginei spektor,cand taierea parului il face pe iubit vulnerabil,si implicit al ei/femeii iubite.Dar cum aici nu e vorba de Samson/Delilah ci de un cuplu universal,voi ramane la ideea ca lipirea – are rol de absorbitie a cunoasterii,stiintei celui iubit.
    Insa vad acest aspect ca pe unul positiv,cat si cum a visat putand insemna destainuirea unor dorinte din sfera sexuala sau nu a subconstientului LUI,in orice caz o impartasire fara cuvinte,ce e,din nou, o practica a indragostitilor.

    Piatra galbuie – Bucata de unt o vad ca pe produsul actului sexual intre cei doi.Puteti sa ma acuzati de spirit grotesc dar asa simt acest vers.Aruncarea ulterioara e asumarea si ,mai mult,alungarea oricarui factor exterior ce nu ar inlesni comunicarea corporala(caci am renuntat de mult la cuvinte) dintre EI.

    Dupa care poezia capata o tenta sumbra,dar oare de ce?Datorita,zic eu,faptului ca ‘privirile’ se indreapta inspre exteriorul ‘cuibului’ celor doi.Odata cu imaginea ‘Dimineata (atentie,aceeasi dimineata de care vorbeam mai sus) se spanzura intre pereti ‘ cadrul desfasurarii celor doi este bine delimitat si asumat.peretii sunt spatiul protector,spanzurarea – unicitatea.

    Apoi felinarele murdare,camioanele in ploaie,care inevitabil stropesc si murdaresc,somerii obositi (n-am cum sa nu remarc genialitatea autoarei inlocuind printr-un paronim soferii,ce de fapt si de drept isi asumau rolul de a conduce camioanele,cu somerii + oboseala pentru a accentua atmosfera) confera o imagine de ansamblu acelui cadru exterior apasator,dezolant,resemnat,ce vine in contrast cu spiritul de indragostit si care apartine toamnei-anotimp.

    Pieptul ghem de ceata?Sa fie oare consecinta apropierii iubitei(caci ea e vocea doar!) de EL.Sa fie ceata schimbul produs?Ce ar insemna ceata?misterul,opacitatea.Sa fie un raspuns nesatisfacator asteptarilor ei?Eu cred ca e mai mult purificarea iubitului de aceste elemente nocive,ce tin de spatiul exterior descris care stim bine ce presupunea.Iubita elimina ‘pericolul’,luandu-l asupra ei.Asta e o varianta.De asemenea ar putea fi ghemul,rotocolul,pisica ,sa fie oprirea la un anumit nivel al sentimentului.

    Versul urmator ,prin imaginea olfactiva sugestiva,are rol de a surpirnde pe trupul celui iubite,tocmai acele elemente de tranzitie.Tricoul..miroase a gutui,care pana la urma ce inseamna?Toamna.Dar piele inca pastreaza savoarea nisipului.E acest joc aici,tranzitia persisita,insa in acest caz elementul lasat in urma este mai puternic,dominant as zice eu,ca sa incheie in final cu o remarca as zice eu indignata a eului feminin,ce se plange parca si de acest mic impediment al asternuturilor.Chiar si acest element indispensabil dintre cei doi pare acum suparator,ca niste femei ce trimit spre adulter,ca niste bucati de geam-cioburi care ranesc.

    sper sa-ti placa si sa fi nimerit macar cateva idei!:D

  16. mesmeeacuttita Says:

    nu se pune chestiunea sa imi placa sau sa nu imi placa, intrucat, vorba ceea, hermeneutul nostru – stapanul nostru (sic!)!

    sunt lucruri care se potrivesc cu ce am vrut eu sa spun si altele care nu se potrivesc. dar potriveala conteaza putin acum si aici. chiar faptul ca poemul acesta mic si ambiguu a starnit atatea reactii este esential – si acest lucru m-a interesat, un feedback la obiect.

    asa ca gracias tuturor. comentariile mai lungi sau mai scurte depind si ele de voracitatea analistilor, de timpul si pofta lor.

  17. SatanicVals Says:

    Pofta?Oricand din partea mea! Doar Mesmeea,m-ai fermecat iremediabil prin Noir! Si in plus am scapat si eu de momentele de nesiguranta ce m-au dominat o vreme si datorita carora nu ma mai manifestam in scris.Asa ca voi fi interpretator fidel,cu cel mai mare drag!

  18. mesmeea cuttita Says:

    hmmm! noir este un poem special, de sorginte persana, ca sa zic asa, dar adaptat la vremurile noastre!

  19. jeni Says:

    poate ar dori pentru că nu-l vrea Treaz ci pentru că îl vrea amorţit şi emoţional. şi atunci îi cere modelul visului, să-l aibă nu numai trup, dar şi suflet. adevarul e că femeia din poemul acesta îmi pare molcomă, sau domoală. şi personală, existentă. faţă de femeia cu nufarul alb si verde, pe care nu o pot simţi, ca si cum n-ar exista, ca şi cum ea ar fi o idee, un simbol. însă unul cotropitor si feroce

  20. mesmeeacuttita Says:

    „si atunci ii cere modelul visului”. da, asa este.

  21. L.R.E Says:

    ” Imi plac barbatii , pentru ca sunt locuibili si miros a gutuie . ” Se pare ca acest „parfum ” al gutuii va calauzeste pasii …mai ales in bratele lui

  22. mesmeeacuttita Says:

    mie imi plac fructele de padure, capsunii, zmeura, fragii si mai ales parfumatele fragutze. apoi piersicele, caisele si pepenele galben. toate celelalte fructe vin doar pe urma.

Lasă un răspuns

