dadaism, postumanitate, şah (6)

BlogRux

Dadaism, postumanitate, şah (6)

Mesmeea: Este captivantă ideea unui spirit Dada reciclat, aşa cum afirmi în The Posthuman Dada Guide că ar funcţiona acesta astăzi, fără, însă, ca acest lucru să mai fie conştientizat. Cum îţi imaginezi că ar trăi şi reacţiona Tristan Tzara în vremurile noastre, în mileniul trei, dacă ar fi posibil acest lucru? Care  ar fi discursul şi fraza lui cheie?

Andrei Codrescu: Tristan Tzara a avut un destin ciudat: poet evreu-român născut la Moineşti, a fost iniţiator al avangardei româneşti timpurii cu Ion Vinea şi Marcel Iancu, fondatori ai revistei Simbolul; la Zürich în 1916 a fondat miscarea dada cu care e asociat în istoria artei; la Paris a scris şi publicat o operă poetică extraordinară şi a devenit (recunoscut după publicarea fiecărei cărţi) unul din cei mai mari poeţi francezi (cel mai mare, cred, din epoca interbelică); în timpul războiului a luptat în rezistenţa franceză comunistă împotriva hitleriştilor; după razboi a scris poezie şi a participat în mod minor la birocraţia partidului comunist francez; tot după război a vizitat România ca invitat al comuniştilor români, şi de atunci a fost şters de pe lista literaturii române din motive ideologice (adăugate antisemitismului antebelic). Criticii şi cititorii români au ratat din aceste cauze cunoaşterea operei uneia din gloriile literaturii sale; e prea târziu pentru critici, dar exact la timp pentru tinerii artişti. Tzara ar fi fost intrigat şi excitat de cariera mişcării dada, dar n-am nici o idee cum ar fi reacţionat la internet: probabil ca noi. Nimic din ce a propus dada în 1916 nu s-a învechit: dimpotrivă.

Mesmeea: În finalul dialogului nostru, ce-ar trebui, oare, să spun ca parolă recognoscibilă? Dada!? Nunu!? Sau să-mi pun simbolic leucoplast pe gură…

Anunțuri

6 răspunsuri to “dadaism, postumanitate, şah (6)”

  1. FID DeScribor Says:

    Se pare ca incep sa se adevereasca „expectatiile” mele legate de poetii care incep, una peste alta si transgresand te(r)oriile, sa propuna moduri de viata, demonstrand (pentru ceea ce ma intereseaza pe mine sa se arate, nu pentru ei, intrucat demonstratiile nu au legatura cu poetii decat in masura in care cuvantul „demonstratie” are legatura cu „monstru”) ca exista realmente zone, instincte, organe si organisme poetice. Probabil ca dada-ul sau dada-ua posthumana vine sa vindece si altceva, adica zicand cu un umor cam stricat, dandanaua postumana inconjuratoare, in care identitatile se infecteaza nefavorabil si simturile se atrofiaza. Mi se pare benefic, pentru ca dispare sau se transforma ideea de viata-muzeu, trecand inspre istoria vie si simultana. Nu este exclus sa fie revelat asa (in sfarsit) un alt strat al constientului uman, poate chiar un mediu (in sensul de mediu citoplasmatic, sic!) al lui, in care s-ar putea situa solutiile, exploziile complexelor, conversiile prejudecatilor, re-incantarile lumii. Sa-i zicem constientul poetic? 🙂

  2. mesmeea cuttita Says:

    zone, instincte si organisme poetice, asa cred si eu.
    imi place ideea de dandana postumana ca ironie hatra la dada postuman.

    eu i-as spune constientului poetic mai degraba para-constient poetic. imi pare mai abordabil…

  3. FID DeScribor Says:

    Para-constientul e semn ca ideea se afla pe un drum favorabil. Sa speram ca ne va ajuta sa cautam unde trebuie.

  4. mesmeea cuttita Says:

    intra-constient banuiesc ca suna tautologic…

  5. FID DeScribor Says:

    Cred ca, fiind pe terenuri schimbatoare si (auto)coroziv-creatoare, si intra-constient e tot o descoperire.

  6. mesmeeacuttita Says:

    sau constient intra?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: