femme fatale (IV)

FiniPasarea

Apsara (IV)

Încă de la început (din copilărie), Umeed o celebrează pe Vina Apsara ca pe o zeitate răvăşitoare: când băiatul de nouă ani zăreşte fata de treisprezece ani, pe malul mării, şi îi simte chipul, el identifică în ea o stihie cu drept de viaţă şi de moarte asupra celorlalte făpturi umane. Peste ani va recunoaşte, de altfel, în Apsara portretul faraoanei Hatshepsut (vagi origini egiptene ale eroinei, simbolic vorbind, pot fi detectate prin intermediul uneia dintre familiile adoptive agresive ale Vinei, clanul Egiptus din America); dar Apsara se va dovedi o sinteză atât grecească (Elena sau Cenuşăreasa din Troia – ipostază extravagantă a Elenei exilate şi înstrăinate; apoi Euridice, Persefona, Dionysos-femeie), cât şi indiană (deşi iniţial urăşte India şi zeii indieni). Gestul băiatului este, însă, unul arhetipal: în faţa celor trei fete, una răvăşitoare, celelalte două urâte (verişoarele), Umeed îi va oferi adolescentei Vina Apsara mărul zeiesc. Întâlnirea fatală (în sens de destin) dintre Ormus şi Apsara este interpretată de Umeed şi în sens autodonjuanesc: cei doi se seduc reciproc, construiesc cuplul muritor nemuritor, dar sunt, în acelaşi timp, şi nişte adoratori ai chiar iubirii lor ridicată la rang urieşesc. O iubire posibilă şi imposibilă. Se iubesc, dar iubesc şi iubirea. Parţial, povestea nu este nouă, ci are antecedente celebre: Novalis şi Sophie von Kühn (pomeniţi, de altfel, de Rushdie), dar şi Dante şi Beatrice (nepomeniţi de autor). În perioada castităţii lor care a durat patru ani de zile (până când adolescenta avea să împlinească şaisprezece ani), Ormus şi Apsara nu au făcut altceva decât să cânte: erotismul lor se derula sonor (şi vizual). Dar în timp ce Ormus a rămas adict toată viaţa la tiparul unei singure femei (Apsara), aleasa lui, deşi loială structural iubirii destinale, a avut parte şi de alte jocuri erotice. Dragostea lor bazată pe dialectica kenosis-plerosis (explică Umeed) a cumulat o energie purificatoare pentru cuplu, dar devastatoare şi catastrofală pentru cei din jur (pustiiţi la propriu şi nimiciţi prin moarte chiar).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: