Entry for February 16, 2009


Unchiul Julio ÅŸi condeiera (12)


Prima parte din romanul Rayuela se încheie printr-un episod brutal şi delirant: insomniacul Oliveira, abandonat de prieteni, pierzând-o definitiv pe Maga, rătăceşte pe cheiurile Senei şi ajunge în contact cu clocharzii. Mai exact cu clocharda Emanuelle. Voluptatea mizeriei, a grotescului şi a dezastrului sunt acceptate pas cu pas în acest context al lumii marginalilor şi paria, întrucât Emanuelle a cunoscut-o pe Maga şi a fost prietenă cu ea. Alcoolizat şi devenit imund el însuşi alături de companioana clochardă, Oliveira consimte la o scenă rapidă de sex, stopată de poliţişti, de arestarea şi maltratarea lui. Decăderea este palpabilă, aici şi acum, dar ea poate tămădui, la urma urmei. Drumul spre iad a ajuns, oare, la capăt? Nu vom afla niciodată. Există iubiri fatale şi iubiri nefatale? Şi cum pot fi ele deosebite, în caz că există din amândouă? Este iubirea chiar o formă de destin? Oliveira aduce în vizor, pentru o clipă, numele lui Orfeu, dar apoi acesta este abandonat. Fără Euridice, Orfeu nu îşi are rostul.

8 răspunsuri to “Entry for February 16, 2009”

  1. Mesmeea Says:

    pictura de leonor fini a mea.

  2. cruz.eschimos Says:

    nu spunea mesmeea ca nu il mai cotonogeste pe oliveira?

  3. erasmen Says:

    cred ca toate iubirile sunt la inceput iubiri nefatale, apoi, fatalmente, acestea se transformă in iubiri fatale (oare sunt prea categoric?). dar cum altfel să-ti ramana intiparite in carne şi in minte aceste iubiri daca nu datorita acestei metamorfoze? la urma urmelor, e un joc al destinului. un joc crud, dar care te determina sa-ti reconsideri sentimentele, sa le simti ca fiind vii.

  4. erasmen Says:

    „- et tous nos amours, repeta oliveira, trantindu-se pe bancheta si cautand o tigara. nici heraclit nu ar fi putut banui treaba asta, draga.” totul este miscare, totul este metamorfoza (mai ales in cazul iubirii/iubirilor). dar oare nu putem vorbi si de un proces invers, de o evolutie de la iubirea fatala la cea nefatala? hmmm, nu prea cred.

  5. erasmen Says:

    ŞERBAN FOARŢĂ
    SONET

    Iubindu-se-ntr-o goană, îÅŸi dădeau
    nu doar o dată,-n zi, ci de mai multe
    ori întâlnire,-n locuri când oculte,
    când avedere: mărginaÅŸe sau
    altminteri, -unde, după ce-şi cădeau
    în braÅ£e, nu puteau rămâne multe
    minute, să-se adore şi exulte
    de fericire, întrucât ÅŸtiau că au a se-ntâlni-n cealaltă parte
    a urbei, -unde, fiecare-n parte,
    grăbeau cu un alt mijloc de transport,
    ca să ajungă,-n ultima clipită,
    la rendez-vous, -şi să recadă, mort
    de-atâta dulce zbucium, în ispită.

    P.S.
    Acest sonet mi-a amintit de jocul (re)întâlnirilor
    atât de drag celor doi amorezi din „Åžotron”-ul lui Cortázar,
    Maga ÅŸi Oliveira, practicat într-un Paris labirintic,
    „spaÅ£iu melcoid” (ca să o citez pe Mesmeea):
    „Umblam fără să ne căutăm, dar ÅŸtiind că umblam ca să ne găsim.”

  6. Mesmeea Says:

    cruz, oliveira se cam cotonogeste singur in rayuela, asa incit eu nu am facut altceva decit sa ii constat si comentez autocotonogirea psihica si sufleteasca… dar, gata, m-am oprit. despre horacio la buenos aires nu mai postez pe blog (doar in carte va fi, iar cartea va aparea prin aprilie-mai!)

    erasmen are o logica indeajuns de acuta (adica pantarheica!), asa cum se si intimpla in viata. captivanta ideea cu eventualul proces invers, de la iubirea fatala la cea nefatala, desi as spune ca prea adesea se intimpla asa si oamenii se satura ori plictisesc de iubit, incit, poate, nu merita sa glosam pe marginea acestei chestiuni intristatoare. mai bine sa ramina traseul de la nefatal la fatal. macar asa exista intensitate si profunzime, chiar daca, de obicei, exista si multa suferinta, pare-se.

    citatul e ca o manusa pentru maga si horacio!

  7. Apple M Says:

    o carte despre oliveira..hmm. bine-i prinde. intotdeauna am zis ca-i cam rasfirat. sau are talent pt. a se risipi. destrama..ma rog, ceva pe-acolo…

  8. Mesmeea Says:

    nu-i cartulia doar despre oliveira, ca daca ar fi asa i-ar sta sarmanului in gitlej. e si despre altii, maharajahul rushdie, stapinul bulgakov, golanul celine.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: