Entry for November 06, 2007

(colaj de Alexandru Pecican)


Dandya? În niciun caz…



După cum bine ştim, nu există un termen feminin echivalent pentru dandy-ul consacrat masculin. Şi nu există tocmai pentru că femeii îi este specifică ceremonia şi cultivarea frumuseţii, femeia are în sânge şi în datul ei acest lucru. Or, termenul dandy este aplicat pentru bărbatul care cultivă (ori chiar manufacturează, fie-mi îngăduit acest barbarism) frumuseţea artificială. Am văzut, acum câţiva ani la Atena, un dandy al vremurilor noastre: era un bărbat la vreo 35 de ani, cu părul vopsit argintiu (se vedea că este vopsit), machiat rafinat, îmbrăcat cu o cămaşă aerisită de mătase şi cu pantaloni negri de piele (dar rasaţi) care aveau prevăzut un stativ exterior (!) pentru falus. Am rămas cu gura căscată. Era un adevărat personaj. L-am şi folosit de altfel într-un poem grecesc intitulat Nopţi ateniene (din volumul Kore-Persefona). Am fost întrebată dacă sunt un dandy feminin? Ştiu şi eu? Nu este de ajuns că sunt femeie, mai trebuie să fiu şi dandy? Poate sunt percepută astfel datorită histrionismului meu în a aborda măşti felurite şi în a face o puzderie de lucruri care nu au legătură unele cu altele (sau au o legătură invizibilă) şi care sunt exotice în România noastră destul de misogină şi destul de conservatoare. Definiţia cea mai adecvată despre mine a dat-o acum mai bine de un deceniu (prin 1993) cineva care a spus şi a scris că sunt un bisturiu visându-şi floarea. Chiar asta sunt, dar nădăjduiesc că între timp mi-am găsit floarea mea şi floarea din mine, ca să nu rămână tăiosul bisturiu de unul singur.

8 răspunsuri to “Entry for November 06, 2007”

  1. Gabriela D Says:

    Ce bine ati descris acel dandy.L-am vazut in fata ochilor si spun drept ca nu mi-ar placea sa am un astfel de iubit.Nu vreau sa judec pe nimeni,eu am invatat ca trebuie sa-i accept pe toti asa cum sunt.Nu ma deranjeaza nici o femeie cu masca,nici un barbat machiat,fiecare este asa cum simte si …mai sunt si altele.Eu sunt si pisicuta si ma mandresc cu asta.Insa nu inteleg de ce unora nu le plac pisicutele.Poate pentru ca sunt curioase si ajung unde nu te gandesti?(de ex.aici,in aceasta lume virtuala).Sau ca vor mangaieri si au nevoie de alintari?Nu stiu raspunsul ,dar il simt.Ce frumos ati scris:”…mi-am gasit floarea mea si floarea din mine,ca sa nu ramana taiosul bisturiu de unul singur.”Sper ca am inteles.

  2. Harpy Says:

    Sunt curioasa cum ati descrie DIVA – este unul dintre personajele pe care le ador.

  3. Mesmeea Says:

    Nu prea stiu ce sa-i raspund Gabrielei, ma mai gindesc, mai rumeg.
    Pentru Harpy – in schimb, iata. Diva este extravaganta palpabila si senzuala, care depaseste limitele ingaduite si tabu-urile, cu un scop vadit teatral, acela de a se distinge net si brut de ceilalti, de a fi altceva. Si nu oricum, ci in chip sfidator, provocator si histrionic. Diva are, apoi, un urias sex-appeal, e instrumentul sau de manipulare, intrucit Diva e constienta ca e diva. Si ar mai fi de zis destule.

  4. Harpy Says:

    Multumesc :D. Cat drum strabatut de la inocenta initiala…

  5. Mesmeea Says:

    Reformulez pentru Harpy, intrucit am primit raspuns in timp ce modificam citeva cuvinte explicative. Diva este faptura extravaganta palpabila si senzuala (poate exista si diva-barbat), care depaseste limitele ispitirii ingaduite si tabu-urile, cu un scop vadit teatral, acela de a se distinge net si brut de ceilalti, de a fi altceva si altfel. Si nu oricum, ci in chip sfidator, provocator si teatral. Diva are, apoi, un urias sex-appeal, e instrumentul sau de manipulare, intrucit Diva e constienta ca e diva. Diva controleaza seductia, este un performer al artei seductiei (dar nu este neaparat o Dona Juana). Si ar mai fi destule de zis.
    Daca exista vreo legatura intre imaginea consacrata de „dandy” si cea a „metrosexualului” de azi? Aceasta chestiune mi-a pus-o Harpy intr-un mesaj personal (sper sa nu se supere ca i-am preluat intrebarea direct pe blog). Partial, da. Metrosexualul isi expune sexualitatea atipica, o face vizibila, are chiar o trufie de atipic. Teatralitatea le este comuna metrosexualului si dandy-ului (dar si divei, dupa cum a reiesit deja din spusele mele). Dandy-ul este insa si un ultrarafinat intelectual, de obicei. Ceea ce nu se poate spune despre metrosexual. Si nici despre Diva.

  6. Sharashka Says:

    ce zici de „un bisturiu care isi viseaza scena pe care sa infloreasca”, hehe?

  7. Mesmeea Says:

    teatralitate, histrionism, masti, travestiuri, pe toate le-am folosit in literatura pe care o scriu. dar, altfel, floarea din bisturiu a inflorit de mult deja. asa cred.

  8. Harpy Says:

    Nu ma supar, multumesc pentru raspunsuri.:D

Lasă un răspuns

