Entry for October 02, 2007

(imagine din Blood of a Poet, film experimental prezentat la Bienala de la Veneţia)

Mărturie mică

Lumea mă întreabă de obicei despre trei cărţi ale mele: Femeia-cruciat, Tricephalos şi Nebulon. Am fost chestionată nu cu multă vreme în urmă dacă Fratele (reprezentare a prieteniei), Iubitul (partenerul de viaţă, amantul), Magister (imaginea tatălui) şi Hristos (întruchipare a relaţiei cu Dumnezeu), ca patru aspecte ale lui Animus, reprezintă şi nişte etape ale cunoaşterii interioare specifice femeii care se descoperă pe sine? Or, Femeia-cruciat, aşa cum am gândit şi simţit acest amplu poem, nu are ambiţia de a schiţa un traiect cerebral, sufletesc sau corporal valabil în general pentru identitatea feminină. Este vorba strict despre raportarea mea, Ruxandra Cesereanu, la patru ipostaze masculine decisive, care consider că au marcat viaţa mea de femeie. Ipostaza simbolică de femeie-cruciat prilejuieşte o questa, o căutare iniţiatică de sine.

Atunci când trebuie să vorbesc despre Tricephalos spun cel mai adesea că este o carte despre căutarea femeii în femeie, despre erotism (şi labirinturile sale) şi despre androginul care poate lua naştere între iubiţii sortiţi, care îşi sunt pereche. Cred în continuare, oricât ar fi de desuet ori patetic, în tăria dragostei, singura care poate înfrânge moartea şi suferinţa.

Între timp am scris şi publicat, însă, şi o carte despre bărbaţi: Naşterea dorinţelor lichide. După căutarea femeii în femeie, am scris despre percepţia femeii asupra bărbatului şi bărbaţilor. A fost vorba tot despre o questa.

Despre Nebulon: vinul-marmeladă este o metaforă pentru plăcerea mea de a povesti şi pentru egala plăcere de a asculta poveşti. Am scris povestirile din Nebulon cu o plăcere nebună! Aş vrea să am parte de ritualuri epice decameronice şi şeherezadice cu prietenii mei şi cu oricine ştie să rostească în chip delicios poveşti, istorii, păţănii, isprăvi.

Şi mai sunt întrebată, uneori, în ce fel o scriitoare poate fi şi o „vrăjitoare”, cu referinţă la blogul Mesmeea. Mesmeea este un personaj care apare în Nebulon (dar lucrul acesta l-a descoperit doar cel care scrie pe blogul numit mayumablog sau poianaluimayuma). Aşa încât Mesmeea a fost mai întâi personaj, şi apoi a devenit emblema unui blog. Dar Mesmeea apare de două ori în Nebulon: o dată ca Mesmeea propriu-zisă, ca „vrăjitoare-şefă” într-un grup de femei jucăuşe (a se vedea povestirea Trei vrăjitoare shi o ucenică), altădată ca personaj ciudat (chiar în bucata de proză, mai experimentalistă, numită Nebulon). „Vrăjitoria” mea este, fireşte, metaforică, aşa cum s-a şi priceput, din fericire, chiar dacă mai există făpturi care mă bănuiesc de magie neagră, neacceptând ca pre lumea aceasta mai poţi să te şi joci, ludicul fiind un ingredient necesar ca să nu îmbătrâneşti şi să nu îţi pierzi umorul. Prin urmare, sunt (sau încerc să fiu) „vrăjitoare” doar în măsura în care izbutesc să-mi farmec cititorii prin ritualuri narative delicioase şi jucăuşe, sper. Atâta tot.


P.S.: Se pare că titlul Femeia-cruciat stârneşte mai mult interes (în sensul în care provoacă întrebări existenţiale acute), decât Oceanul Schizoidian sau Veneţia cu vene violete. Scrisorile unei curtezane (alte două volume de poeme de care sunt legată în mod aparte) – este vorba despre ideea de cruciadă asociată identităţii feminine, aceasta fiind cea care stârneşte de fapt. Atâta doar că eu nu sunt feministă: poemul meu are altă miză.

2 răspunsuri to “Entry for October 02, 2007”

  1. Micaela Says:

    feminista, nefeminista, o femeie barbata tot esti. nu neaparat tu, cat femeia-cruciat. aaaa, si pe poiana lui mayuma semneaza de fapt iulian baicus.

  2. Mesmeea Says:

    fireste. atita doar ca miza femeii-cruciat nu este feminismul, ci o mistica oarecum stranie, atipica, in rest, desigur, nu pot sa evit nuanta barbateasca a cruciatei razboinice. am aflat ca iulian baicus e autorul blogului poianaluimayuma, dar nu stiam daca el doreste sa ii fie devoalat numele. dar acum ca ai facut-o tu, nu mai este nevoie de paravan.

Lasă un răspuns

