Entry for September 19, 2007

De la Salute la Zanipolo, San Anzolo şi Il Santo Bevitore etc.

Cel mai grozav lucru de care am avut parte în cele două săptămâni cât am stat la Venezia a fost faptul că am scris pe rupte şi pe unde am apucat: la poalele fântânilor închise, pe trepte la copleşitoarea Santa Maria della Salute ori pe marginea unui canaletto lângă Zanipolo (în dialect venezian înseamnă San Giovanni e Paolo şi este o biserică specială a lagunei, biserica dogilor înmormântaţi acolo, mai importantă pentru mine, ca veneziancă prin adopţiune, decât biserica San Marco), pe pontoane, la poalele unor palazzouri ce păreau abandonate, la capătul unor stradele înfundate care dădeau direct în mare sau în minunatul campo San Anzolo. De multă vreme nu am mai trecut printr-o aşa stare de graţie, să stau şi să scriu cu voluptate, cu caietul pe genunchi, să mă trântesc pe jos acolo unde mă apucă scrisul şi să-i dau bătaie cu plăcere intensă. Nu are importanţă ce am scris acolo şi nici dacă voi publica vreodată, dar starea de graţie nimeni nu poate să mi-o ia şi, poate, nici să mi-o dăruie (decât dacă există un special Dumnezeu al Veneziei). Am scris şi în barul Il Santo Bevitore unde gustam Aperol pe nişte butoaie uriaşe, acesta fiind minunatul şpriţ venezian, oranj la culoare şi aromat foarte, îl beau toţi veneţienii, toate bătrânicile, toţi băştinaşii, fiindcă e lejer şi are o savoare de lagună cu ştaif. În Il Santo Bevitore barmanii puneau adesea Jim Morrison, care răsuna ciudat pe micile canale din Campo Santa Fosca, unde locuiam eu. Dimineaţa şi seara mă plimbam pe trasee neturistice din Cannaregio ori San Polo ori Dorsoduro, şi era grozav să ascult sonoritatea autohtonă. Venezia nu este deloc un oraş nefericit: oamenii sunt veseli şi binedispuşi aici, mereu cu poftă de vorbă şi de viaţă. Este şi un oraş foarte scump, aşa încât toţi băştinaşii câştigă măcar un sfanţ. Am scris şi lângă sacii de celofan negru cu gunoaie, aranjaţi ca nişte cartofi putrezi, de pildă, în faţa unei biserici unde era o expoziţie cu instrumentele muzicale din vremea lui Antonio Vivaldi. Am scris şi în Giardini, la capătul oraşului oficial, privind de departe cum un uriaş vapor transmediteraneean, navigând spre Creta, părea că va scufunda laguna cu toate ale ei. Am vrut să scriu pe insulele Giudecca şi San Giorgio Maggiore, care întotdeauna sunt pustii, dar nu mi-a ieşit. Se pare că anul 2007 a fost acela al scrisului pe genunchi, dar în locuri omeneşti, nu în chilii călugăreşti. Am scris îmbrăcată fie în complicatele mele rochii greceşti, cu straturi, fie vestimentată ca o hipiotă, în zilele mai reci. A fost bine de tot. Cel mai grozav compliment, pe care l-am primit de vreo trei-patru ori, a fost acela de a fi confundată cu o veneţiancă. Am fost întrebată dacă sunt aşa ceva şi am răspuns pe loc DA. Pentru că asta sunt. Chiar dacă-s şi grecoaică (tot prin adopţiune).

5 răspunsuri to “Entry for September 19, 2007”

  1. Corina Says:

    e faina Venetia vazuta/ povestita de dumneavoastra, cu totul alta decit cea pe care am vazut-o eu (e-adevarat ca am fost pe fuga acolo, insa m-am simtit sufocata de atitia turisti ;D).

  2. Mesmeea Says:

    tocmai asta am si vrut, sa migalesc si sa ma las migalita de venezia necanonica, neoficiala. de venezia bastinasha, mai putin inzorzonata si baroca, poate, dar de departe autentica. atit cit mai poate exista astazi autenticitate neviciata de turism si kitsch.

  3. MAVerick Says:

    Oare de ce credeti ca nu conteaza ce ati scris in perioada de voluptate venetiana? Mie mi se pare ca trebuie sa fie ceva care va defineste sau multumeste tare mult daca v-a apucat asa deodata si v-a si tinut. Nu vreau sa-mi spuneti ce era, dar oare nu puteti recunoaste ca e ceva important?

  4. Mesmeea Says:

    nu conteaza ce am scris la venezia din punct de vedere tematic, dar energetic conteaza. si cind spun energetic, ma refer la energie si tarie literara, la ceea ce eu numesc killer instinct poetic, in principal.

  5. MAVerick Says:

    Am notat eleganta eschiva si o respect 🙂

Lasă un răspuns

