Entry for July 10, 2007

Şarmantul Corto Maltese

Aventurierul meu preferat este Corto Maltese, un marinar exotic, cu un cercel în ureche, creat de Hugo Pratt în 1967, adică acum 40 de ani. Benzile desenate avându-l erou pe Corto Maltese au început să fie publicate în revista franţuzească pentru copii, Pif, în chiar anii deja amintiţi, dar eu l-am aflat pe Corto mult mai târziu, via Corin Braga (care în copilărie se delectase cu peripeţiile acestui pícaro exotic): mai exact prin anii ’80 ai secolului trecut. Adevărul este că întotdeauna mi-am dorit să am un prieten precum Corto Maltese, adică un rătăcitor şi povestitor performant. În călătoriile sale, Corto străbate lumea de la Caraibe până în Siberia, de la inefabilul continent Mu la Samarkand ori Veneţia şi Africa. Ajunge, efemer, chiar şi în Rhodos ori în apusele vremuri celtice, întâlneşte magiciene, femei fatale, vrăjitori, vraci, şamani, războinici, în general oameni ieşiţi din comun care încearcă să nu se plictisească. Întrucât Corto însuşi nu vrea să se plictisească. Îl are ca amic special, uneori, pe Rasputin (un Rasputin caricatural şi oarecum tembel, de altfel). Nu ştiu de ce, însă, Corto Maltese nu a fost niciodată ispitit de Balcani (id est, Hugo Pratt, creatorul eroului nostru de benzi desenate, nu a fost tentat de Balcani). Fireşte, întrucât era marinar, Corto avea nevoie de o întinsă apă sărată pe care să călătorească, dar lucrul acesta ar fi fost uşor de pus la dispoziţie: Marea Neagră este îndeajuns de străbătută de legende antice şi moderne încât să fi putut tenta un pícaro precum Maltese. Şi totuşi aventurierul meu preferat nu a ajuns niciodată aici. Balcania nu l-a prea ademenit. Mi-am imaginat, uneori, că, dacă totuşi Corto ar fi ajuns pe meleagurile noastre, el i-ar fi întâlnit cel puţin pe doi dintre eroii reali ori fantasmagorici care s-au sălăşluit în aceste ţinuturi: pe exilatul poet Ovidiu şi, cum altfel, pe Dracula (brand turistic). Nu ştiu cum s-ar fi înţeles cu ei: cu Ovidiu ar fi discutat, poate, despre metehnele decadente ale Romei şi împăraţilor ei, dar pe Dracula cu siguranţă l-ar fi ironizat, aşa cum ar fi ironizat cu tandreţe şi posibilele vampirese care ar fi încercat să-l seducă. Fiind el însuşi un seducător cu lipici (dar nu după tiparul lui Don Juan sau Casanova, ci într-o formă personală şi inimitabilă), Corto Maltese are în plus şi acest atu: este un bărbat apetisant, şarmant, care seduce cu eleganţă de dur manierat. Ca să îl am cu mine măcar în câteva din cărţile pe care le-am scris, l-am făcut pe Corto să apară ca personaj efemer atât în Veneţia cu vene violete. Scrisorile unei curtezane (volumul meu de poeme din 2002), cât şi în Nebulon (povestirile publicate în 2005).

Astăzi este 10 iulie 2007: acum 120 de ani, la 10 iulie 1887, s-a născut, dintr-o ţigancă-ghicitoare în Gibraltar şi un marinar englez, tocmai personajul pe care îl portretizez cu jucăuşenie aici. Şi iată-l ajuns astfel pe Corto Maltese la o vârstă venerabilă de patriarh!


8 răspunsuri to “Entry for July 10, 2007”

  1. Gabriela D Says:

    N-am timp de comentat;mi-a placutmult.De ce am vrut sa raspund ,totusi?Iata de ce:”Astazi este 10 iulie 2007.”La inceput am fost indiferenta,apoi am stiut,mi-am amintit.in 10 iulie 1983 m-am maritat!Iar acum ,10 iulie 2007,imi vine sa zbor de pamant.

  2. Mesmeea Says:

    24 de ani (1983-2007) inseamna o viata de om. cu fericirea si nefericirea e tot asa, fac tot cit o viata de om, se spune. Corto Maltese ar fi avut, cu siguranta, un comentariu mai ironic, indiferent daca ar fi fost adecvat sau inadecvat. poate ca ironia si autoironia este ceea ce ne lipseste de obicei, ca sa fim mai adaptati la vremuri.

  3. Sakee Says:

    Nu frecventez BD-uri, dar nu stiu din ce motiv, figura lui Corto Maltese imi e foarte cunoscuta.
    Sa-l fi ‘reciclat’ ceva animatii de succes de prin copilaria mea?

  4. Mesmeea Says:

    Cred ca deja Corto Maltese face parte dintr-un soi de inconstient colectiv! E tinjirea dupa calatorii exotice si pashnice (nu neaparat tenebroase), desi nelipsite de suspans. Altfel spus, nu reprezinta, oare, Corto Maltese chiar o metafora strashnika pentru viatza cum altfel decit labirintica?

  5. Cata Says:

    Yeap si mie mi se pare ca seamana cu unul din sarmantele personaje masculine din Candy:D Asta probabil ca destul de recent am revazut ceva episoade de dragul copilariei:P

  6. Malintzi Says:

    hmmm, ce traseu interesant, nici ca se putea mai bine.

  7. Mesmeea Says:

    Ce este interesant e altceva, anume – faptul ca un asemenea personaj de benzi desenate poate stirni interesul (cognitiv, nu doar pitoresc) inclusiv la tinerete, nu doar in copilarie ori adolescenta. Doar la batrinete nu cred ca mai poate stirni nimic.

  8. Cata Says:

    Am gasit filmul de desene animate, sarmant om intr-adevar! Si il cunostea si pe Rasputin pe deasupra!:)

Lasă un răspuns

