Entry for June 30, 2007

NAŞTEREA DORINŢELOR LICHIDE (I)


Aceasta este în primul rând o carte despre bărbaţi, despre lumea, trupurile şi sufletele acestora. Despre gândurile, poftele, plăcerile, dar şi frustrările ori neplăcerile lor. Asemenea lumii femeilor, şi cea a bărbaţilor este o grădină zoologică populată cu indivizi inteligenţi şi proşti, frumoşi şi urâţi, delicaţi şi vulgari, diafani şi scârboşi, simpatici şi idioţi, oarecum sfinţi şi oarecum demoni, mai rar asceţi şi mai des păcătoşi. Există doar diferenţe de stil şi de matrice sexuală între lumea femeilor şi cea a bărbaţilor, în rest lucrurile stau cam la fel.

Lumea bărbaţilor, uneori înghesuită, alteori rarefiată, poate fi, însă, un concediu binevenit de la lumea femeilor din care fac parte şi în care se întâmplă să mă mai şi plictisesc (aşa cum şi bărbaţii se plictisesc doar între ei înşişi, căutând de aceea prezenţa femeilor). Îmi plac bărbaţii, pentru că sunt locuibili şi miros a gutuie. Pentru că sunt de neînlocuit, oricâte substitute s-ar putea născoci. Pentru că sunt altceva.

Precizare:

Bărbaţii pe care o femeie îi răsuceşte în cuvinte sunt nişte postbărbaţi. De obicei, din ei nu rămân decât piei jupuite şi puse la uscat. Dar, uneori, din ei rămân viziuni, fantasme, senzaţii şi emoţii.

În Naşterea dorinţelor lichide am făcut portretele a 109 post-bărbaţi. Dintre aceştia 109, am ales doar doi pentru a fi expuşi pe blog, unul aproape oribil, altul aproape sublim. Iată mai jos portretele lor.


1.

El era o scârbă mică de bărbat, o fâşneaţă, cu sexul şi capul amândouă lunguieţe. O scârbă mică, aşa am spus, nu o târâtură de bărbat, nu o împuţiciune. Era un şerpişor cu dinţii încă neascuţiţi şi veninul necopt. Dar scuipa ranchiunos aşa necopt cum era şi bărbătuş. Tocmai fiindcă eram cu vreo douăzeci de ani mai mare ca el mi-e era milă şi silă. Pe amândouă le simţeam la un loc. Poate că sărmanul de el avea oarecare dragoste pe dinăuntru sau măcar un rest de patimă nebună, dar acestea erau invizibile din pricina scârbei mici pe care o conţinea pe dinăuntru, nepurificat nicicum. Terapie pentru el nu exista, nu era chip să fie vindecat nici măcar de furia care îl schimonosea ca pe o broscuţă râioasă. Numai bună de strivit. Ori de disecat. Dar nimeni nu se îndura măcar de o lecţie de anatomie valvârtej la care să-l supună pe prichindel.

2.

El era un bărbat ca un colac de salvare sau ca un pat de spital: nu la trup, ci la suflet. Avea moliciuni şi ispite, dar avea mai cu seamă oscioare de diamant în creier. S-ar spune că putea să vorbească măcar cu îngerii păzitori, ca să îi fulguiască de pene întrucâtva. Dar şi ca să îi alunge din mintea oamenilor. Bărbatul acesta iubise cândva şi trăise. Acum, însă, era mortificat şi zidit ca după o detenţie. El pe sine însuşi nu se iubea. Totuşi, cu sine însuşi rămăsese încochiliat şi chircit. Altcineva nu îl dorea, fiindcă el nu se mai dorea. Trăia cu picătura zilnică de viaţă mică pompată în cafea şi în vene şi respira doar cât să nu moară de unul singur. Aş fi vrut cumplit să îl mângâi, dar nu ştiam cum. Mă împătimisem pe nesimţite, pâş-pâş, după el.

14 răspunsuri to “Entry for June 30, 2007”

  1. Micaela Says:

    chiar ma gandeam sa anunt eu aparitia cartii, daca n-ai fi facut-o. binevenita postarea, deci, desi zgarcita ilustrarea camarii de post-barbati atat de zemosi, gustosi sau amari si puturosi din cartea ta (pentru mine nu seamana cu un insectar, ci mai degraba cu o vinoteca aiurita).

  2. cezar p Says:

    Imi doresc cartea, am s-o caut. Probabil ca o sa fie in librariile Eminescu, in Bucuresti? Mi-ar placea mult de tot s-o am cu autograf – e un vis ascuns al meu. Poate ca o sa mai vii prin Bucuresti; poate-mi dai de stire cind. Tare de tot coperta, ilustratia! As fi curios sa stiu cine a avut ideea ei. E chiar obsedanta: fenomenala! As vrea s-a am ca un poster pe un perete. Daca exista un afis de popularizare mi-l doresc mult.

  3. Mesmeea Says:

    pentru Micaela – ar fi fost exagerat si sufocant sa-i afisez pe toti cei 109 aici. nu de altceva, dar unele din portretele barbatilor din cartea mea sunt destul de greu de suportat, asa cum altele, pe de alta parte, sunt diafane si pufoase. repet – barbatzii, ca si femeile, sunt de toate soiurile, de toate culorile si cu toate mirosurile psihice si fizice posibile.
    pentru Cezar – cartea se gaseste cu siguranta la libraria Carturesti, la noutatzi (acolo cel putzin am vazut-o eu, cind am fost la Bookfest, la lansarea cartzii). coperta reprezinta o pictura semnata de Mihai Criste si intitulata „Imaginatzie erotica”. initial, pe coperta ar fi trebuit sa fie un colaj dupa Dali, intrucit titlul cartii mele vine de la o celebra pictura a lui Dali aflata la muzeul Peggy Guggenheim din Venetzia. dar editura nu a obtinut copyrightul pentru respectivul colaj si asa s-a ajuns la coperta de acum. pentru un eventual poster, trebuie vorbit cu editura Polirom, alta solutzie nu stiu.

  4. Malintzi Says:

    portretele sunt delicioase. mie mi-ar fi placut sa fie un colaj dupa tabloul lui Dali pe coperta cartii, dar e okay si asa 🙂

  5. Mesmeea Says:

    Malintzi, am sa va trimit colajul dupa Dali prin email. trebuie sa recunosc acum ca respectivul colaj dupa Dali era mai special (de fapt, au fost realizate doua colaje diferite dupa Dali, dar niciunul nu a primit acceptul de copyright de la Fundatzia Dali), insa actuala coperta este mai provocatoare si incitanta (e totuna, de fapt).

  6. Malintzi Says:

    multumiri, multumiri

  7. edith Says:

    din nou, pentru motive inca nedescifrate ma simt parte din ceva minunat. coperta e fascinanta iar bucatica de text afisata e de-a dreptul vie.

  8. Mesmeea Says:

    ce pot sa spun? muchas gracias.

  9. Gabriela D Says:

    Eu n-am citit cartea,nu stiu daca o voi citi,dar inteleg foarte bine nastereadorintelorlichide,coperta e minunata,pictura semnata de Mihai Criste,cum a precizat autoarea cartii,”Imaginatie erotica”,reprezinta dorinta,nastereadorintei.

  10. Mesmeea Says:

    ar fi prea putin sa fie vorba doar de nasterea dorintelor (sau a dorintei, in sens tare). metafora mea e ceva mai complicata (dar nu am de gind sa o explic aici, am facut-o in carte).

  11. Gabriela D Says:

    Promit ca voi citi cartea,ma intereseaza,ma intereseaza si Centrul de cercetare a Imaginarului.doar de curand am aflat despre aceasta stiinta,am incercat sa inteleg mai multe deoarece fac parte din aceasta lume,dar sunt acea fiinta simpla care e curioasa si vrea sa invete.Am bravat cand am scris ca inteleg foarte bine nastereadorintelorlichide.De fapt a fost o forma de revolta impotriva neputintei de a ma impotrivi,si nici nu sunt sigura daca vreau asta.E ciudat,interesat,spersa aflu mai mu;te.imi fac timp sa citesc si poeziile.

  12. Mesmeea Says:

    titlul e preluat, am mai scris aici, de la o pictura semnata de Dali. iar universul acestui pictor si-a avut la un moment dat (dupa cum bine se stie) nuantza si etapa lui paranoico-critica. una dintre caracteristicele acestui univers era lichefierea, topirea cosmica (ceasurile curg, solidul devine fluid)… asa ca nasterea dorintelor lichide tzine si de asa ceva.carnea omeneasca devine fluida, insa nu numai ea, ci si psihicul, apoi sufletul. enfin.

  13. Malintzi Says:

    dupa cum bine se stie :). tempting book

  14. Karamazoff Says:

    Unde mai pot gasi cartea?!
    Cu stima!!

Lasă un răspuns

