Entry for June 16, 2007

(graffiti în Buenos Aires, 2006)

Din nou despre călătorii

Călătoriile sunt şi exterioare, şi interioare, o ştie toată lumea. Bine e să fie de ambele feluri deodată, ca să aerisească şi să adâncească totodată. Eu prefer mările, mai exact o singură mare, Mediterana, şi mă consider a fi grecoaică prin adopţie (asta înseamnă că manifest o adevărată fervoare în a mă sălăşlui în insulele greceşti). La vară (dar e deja vară în toată regula!) plec pentru a opta oară în Grecia, de data aceasta în insula Zante, zisă şi fior di Levante, i se mai spune şi Zakynthos. Am făcut un soi de obsesie pentru această insulă încă din 1995, când am zărit o reclamă uriaşă în piaţa principală a metropolei Atena, unde privitorul nu avea altă soluţie decât să halucineze şi să fie hipnotizat. Întrucât reclama înfăţişa o epavă într-o mare turcoaz atât de transparentă încât se zărea tripla umbră a epavei cu pricina… La sfârşitul verii spre toamnă ajung apoi în alt loc predilect pentru mintea mea (şi nu numai pentru ea). La Veneţia, oraşul curtezanelor, despre care am scris o carte întreagă de poeme, vreme de 13 ani…

Cele mai grozave călătorii le-am făcut în destul de multe locuri: în Catalunia, pe urmele lui Salvador Dali (pe traseul Figueras, Cadaques, Port Lligat), în Creta, la palatul regelui Minos (ca să termin de scris romanul Tricephalos, care sfârşea, spaţial, acolo), la New York, scotocind Manhattanul pe îndelete, apoi în insula Santorini (zvonurile zic că aceasta ar fi cea mai apropiată de ceea ce ar fi fost odinioară Atlantida!) şi, fireşte, la Buenos Aires, în căutarea lui Ernesto Sábato însuşi şi a personajelor sale. Să nu uit nici de insula Rhodos, unde am descoperit cu Corin, bărbatul meu, o intrare secretă şi uitată în fortăreaţa cavalerilor ioaniţi… A fost grozav şi în Corfu, insula predilectă a lui Lawrence Durrell!

Călătorului melancolic i-aş recomanda sa citească Pe drum de Jack Kerouac, Dragostea în vremea holerei de Gabriel García Márquez şi mai ales Concert baroc de Alejo Carpentier.

Dacă aş putea călători în timp, aş prefera Veneţia de secol optsprezece a carnavalului longeviv, care ţinea opt luni (nu exagerez!), precum şi începutul de secol XX, în vremea lui Proust şi a modernităţii vieneze, în acelaşi timp… dar sunt prea multe călătoriile în timp pe care le-aş alege, nu am cum să le înşir pe toate. Deşi mă simt bine şi în vremurile post-postmoderne pe care le trăiesc, nu pentru că ele ar fi grozave, ci doar întrucât am găsit cheia individuală pentru a rezista înăuntrul lor.

Cum ar fi să călătoresc în trupul altui scriitor şi care ar fi acesta? E destul de bine în trupul meu, totuşi. Deşi, cine ştie!

46 răspunsuri to “Entry for June 16, 2007”

  1. Cata Says:

    Kali Diaskedasi!:)

  2. Mesmeea Says:

    Ca de la „grecoaica” la grecoaica, adica…

  3. Malintzi Says:

    as merge si eu in Venetia, in Mexico lui D.H Lawrence din The Plumed Serpent& as colinda S.U.A cu Sal Paradise, as merge cu Eliade in India (sau in locul lui…), as vrea sa „ajung” cumva si in Alexandria din Cvartetul lui Durrell, poate si in Rusia cu Dostoievski prin carciume si..si…tare m-as mai plimba.

  4. Garfield I. Uberson Says:

    O calatorie in New Orleansul anilor 1900-1920 ar fi binevenita… 🙂 Si pentru alte persoane cunoscute mie, poate in Boland unde cresc dude roz cu sclipici. 🙂

  5. Cata Says:

    Adica…cum se traduce? Ceva de genu…Have a good time!(in the land of greeks:))

  6. Mesmeea Says:

    daca ar fi sa calatoriti fiecare in trupul unui scriitor, care ar fi acesta? va lansez provocarea… hai, sonia, lavinia, raluca… desigur, as fi interesata si de opinia suzanei si a restului… omenirii… din cercul nostru strimt…

  7. Garfield I. Uberson Says:

    un scriitor… e greu… nu as indrazni sa ma substitui cam niciunui scriitor de care-mi place, nu neaparat din (falsa) modestie, ci mai degraba datorita faptului ca majoritatea au dus-o cam… prost mai mult sau mai putin…

  8. Cata Says:

    Cred ca mi-ar placea sa calatoresc in mintea lui Marquez (el a fost primul la care m-am gandit si cred ca e cel mai autentic raspuns pe care il pot da).Si nu ma gandesc la a ma substitui asa cum s-a gandit Sonia, ci sa fiu asa, ca un mic dracusor care sa stie tot ce gandeste si ce viseaza si prin ce lumi calatoreste in transele lui creatoare ca sigur cuvintele nu pot exprima chiar tot tot tot:D. Prin liceu cand am citit Un veac de singuratate ma gandeam ca ar fi fost interesant sa traiesc in lumea imaginata de el acolo. S-apoi…perioadele in care o duci cam…prost mi se par fascinante din alte puncte de vedere, e ca un out of body experience, ceea ce nu-i putin lucru:P

  9. Mesmeea Says:

    dar eu nu ma refer la mintile si sufletele scriitorilor (sau la lumile lor), ci la … trupurile lor (da, intrebarea mea este atipica), pe post de tuburi sau tuneluri de calatorie. deci? as vrea sa stiu suzana ce crede? sunt tare curioasa…

  10. Mesmeea Says:

    aaa, da, si inca ceva (cu cacofonie cu tot) – e o chestiune care priveste pe toata lumea din cercul nostru. unde v-ar place, in ce loc din lume, ati vrea sa mergem cu atelierul de creative writing… in calatorie initiatica? unde?

  11. Cata Says:

    Aaaaaaaaa, anyway, tot Marquez ramane. Iar in ceea ce priveste coltul de lume…Peru ar fi acel loc.
    P.S.Am sa-i dau un bip la Suzana sa intre sa scrie si ea:P

  12. Garfield I. Uberson Says:

    oh, calatorie initiatica… ar fi multe locuri… egipt, peru, alaska… argentina n-ar fi rau da-i cam departe… 😦 oricum intr-o tara care sa ne inspire si sa fie cat de socanta pentru noi (si nu ma refer – neaparat – la amsterdam & stuff…)

  13. Malintzi Says:

    lavinia a raspuns deja, hihi, inainte de lansarea provocarii …hmmm si unde sa mearga creative-istii…poate intr-o calatorie initiatica impreuna cu povestashul lui Llosa , ar trebui sa ajungem cumva si in Tibet (on top of the world), in insula Santorini, cea cu ape intunecate si iar…in Alexandria :). pai, hai sa ne facem bagajele!!! destinatii avem, hehe

  14. Sakee Says:

    Stiu ca Bolan was not much of a writer, dar a scos totusi un volum best-selling de poezie. O sa zica lumea ca I have an obsession. Oricum, pe el l-as folosi, pentru ca as putea sa fac cele mai ca lumea chestii ever

  15. Sakee Says:

    Cat despre unde…Wembley in 72 si Woodstock

  16. Garfield I. Uberson Says:

    eu mai degraba m-as duce in wembley 85, penultimul concert super-mega-cool-queen 🙂

  17. Mesmeea Says:

    I-am raspund deja Laviniei in particular la intrebarea – eu in trupul carui scriitor as intra? Nu as intra in trupuri de scriitori, ci in trupuri de personaje. Lavinia zicea ca s-ar salaslui in Castaneda. Oh, nu, nu in Carlos Castaneda, ci in samanii lui m-as salaslui, daca as putea, adica in Juan Matus, Don Genaro, Don Vicente (sunt si citeva femei, La Gorda si La Catalina, de pilda). Cred ca ar fi ciudat si in trupul lui Don Quijote…
    Cit despre unde as zice sa mergem cu atelierul de creative writing, as zica sa fie in insulele Eoliene, ati auzit de ele? Cautati-le, ca sint ingrozitor de ispititoare… pentru un atelier de cw, urmat de o plonjare de pe un munte de sare direct in mare… a se vedea insula Lipari, de pilda.

  18. Mesmeea Says:

    Am uitat. La Woodstock m-as fi dus si eu… dar aveam cinci sau sase ani…

  19. Malintzi Says:

    daca o luam dupa voturi, ar iesi Peru, dar e cam departe…Italia e aproape :)…frumo-frumo, e prezentata asa: „frumuseţe naturală magnifică, cu sunete negre,
    ape termale, vulcani activi” si imaginile pe care le-am gasit sunt imbietoare
    …ehe, daca as fi fost in trupul lui Castaneda as fi putut sa raspund acum la mai multe intrebari…acum, inapoi la cele lumeshti 🙂

  20. Corina Says:

    desi nu fac parte din cercul invocat:)- fernando pessoa si jose saramago. calatoriile lor interioare ma incita.

  21. Cata Says:

    Daaaaa, Peru,Peru,Peru!:P Intr-un varf de munte cu ceva samani de pe acolo!:)

  22. edith Says:

    chiar daca nu stiu exact care sint limitele grupului invocat, ma recunosc cu siguranta in „restul omenirii” 🙂 sigur ca e ispititor sa deconstruiesc intrebarea, dar mai ispititoare se vadeste euforia generala pe care a stirnit-o intrebarea. pe mine ma fascineaza calatoriile scriitorilor stramutati si pentru ca scriu despre nabokov acuma probabil ca l-as alege pe el.

  23. Mesmeea Says:

    Dar vaz ca fantasmam cu toatele (ca suntem doar de gen femenin! aferim!) cu spor si fervoare. Bravissimo! Peru, Mexic, Saramago, Pessoa, Nabokov (bine ai revenit, Edith) and Co! Dar insulele eoliene le-ati cautat sau nu? Sunt 7 de felul lor! Care v-ar ispiti mai tare (nu va luati dupa mine cu propunerea pentru Lipari)?
    Si inca ceva (iar, cu cacofonie cu tot) – daca ar fi posibil vreun Woodstock in Romania, unde ar putea el avea loc? E grea sau usoara intrebarea? Un Woodstock mai mititel… post flower-power…

  24. Garfield I. Uberson Says:

    piata universitatii?

  25. Sakee Says:

    Ca sa fie un Woodstock in Romania ar trebui mai intai produs materialul. So, let’s make it a revolution

  26. Cata Says:

    Pai…in urma cautarilor si documentarii riguroase am ajuns la concluzia ca in Stromboli am avea ocazia sa ne prezervam for ever and ever printr-un proces asemanator producerii laptelui pasteurizat, mai intai la o temperatura ffff ridicata si apoi la rece in urma glaciatiunii viitoare(adica…in poza am vazut ca fumega ca un balaur cu 3 capete).Vulcano sounds good dar e posibil sa avem aceeasi soarta daca vulcanii se arata neprietenosi. Lipari e cam prea populata pentru gusturile mele dar castelul si istoria ei par ispititoare.Satul din epoca bronzului din Filicudi pare tentant, cu putina imaginatie am putea inventa o varinata updatata de Fred si Barney.In Alicudi daca reusim un out of body,space and time experience poate dam de ceva pirati(which will be fascinating).Panarea e cam prea mica, am fi ca niste lei(leoaice in cusca)(i need space:D)Iar Salina…se pare ca e cam buricul Insulelor Eoline so…dansul ielelor ar putea fi deranjat de ceva vizitatori inoportuni.Raman la Alicudi!Iar cu Woodstock-ul de la noi…pe Insula Serpilor ca sa raman tot la insule.(sau e la Ucrainieni? Anyway, cred ca asupra platoului inca se mai judeca oamenii.
    Sorry for this long answer!

  27. Mesmeea Says:

    Woodstock in Piata Universitatii ar fi super! Cred ca acesta e locul perfect. In urmatorul an universitar va predau vreo 3 ore un curs despre Piata U in 1990, va pun si filmul documentar despre, ca sa intelegeti ca acolo, in 1990, s-a petrecut un fel de flower-power intirziat si teribil de cathartic (din pricina regimului comunist)… Cit despre Eoliene, eu ma gindisem, a propos de scotocirea Ralucai, sau la Filicudi, sau la Alicudi. Insula Serpilor? Cam spooky…

  28. Cata Says:

    Eh,nu e chiar asa de spooky precum s-ar crede!
    „După mitologia greacă, zeiţa Thetis s-a rugat de Neptun să scoată din adncul mării o insulă pentru fiul ei Achile, erou al Troiei. Pe insulă a existat şi un templu şi o statuie a lui Achile. S-a mai numit o vreme şi Insula Fericiţilor pentru că grecii credeau că sufletele eroilor morţi locuiau aici”
    Avand in vedere ce se spunea in mitologie…ar fi numa buna!Happy happy, joy joy! S-apoi…si sufletele mortilor de pe acolo poate ar fi fericiti sa asculte ceva muzica buna:))
    Nu incerc sa conving amu, vroiam numai sa-i salvez imaginea de insula spooky!:D Sau poate chiar am reusit sa i-o adancesc…hm, whatever!

  29. Cata Says:

    fericite:D

  30. Garfield I. Uberson Says:

    eu propun also irlanda sau groenlanda 🙂 always wanted to go there

  31. Malintzi Says:

    ooo Mrs. Mefisto, in Irlanda tare as vrea si eu sa merg!

  32. Mesmeea Says:

    Groenlanda, oh, nu, am alergie la frig si ghetzuri… cautati un spatiu mediteraneean, va rog.
    Irlanda e prea ploioasa…

  33. Garfield I. Uberson Says:

    atunci pana la urma grecia ar fi alegerea ideala… 🙂 santorini chiar

  34. Mesmeea Says:

    Et in Santorini ego, da, e excelenta alegerea. Mai poate fi si insula Cithera, ordine si frumusetze, lux, calm si voluptate – spune Baudelaire.

  35. Malintzi Says:

    da, da…pai eu am spus de Santorini 😀 ohh, this never ending story…

  36. Cata Says:

    Offff, eu zic ca avem nevoie si de parerea unui personaj masculin ca femeile n-o sa se stabileasca pe nici un loc, si o zic din proprie experienta. Mai aveam din cand in cand seri de film cu doua prietene si pana alegeam un film eu una adormeam. I hope we’re not gonna die before going there…somewhere!:)) (Did I sound like a misogin?:))) lol (laughing out loud) Sau poate ca mai bine e sa tragem la sorti!:D

  37. Garfield I. Uberson Says:

    vad ca grecia-i cea mai populara oricum…

  38. Cata Says:

    Mda, poate asa-i vizitez si mormantul lu’ strabunicu!(daca-l gasesc first):)) So, fine for me!:))

  39. Mesmeea Says:

    eu zic sa ne oprim aici. ori facem in Piata Universitatii, ori in Santorini. E bine asa?

  40. Cata Says:

    E minunat asa!:D

  41. Malintzi Says:

    las mujeres pot ajunge la un rezultat foarte bine etc. etc. faza e ca, de cele mai multe ori, nu vor sa o faca, hihi …un pic a sunat a machoizmenism (hop, am mai inventat un cuvant :). ehh, ce rea sunt :).

  42. Cata Says:

    Dara ca pot dar de multe ori o lungesc fara rost! Oricum, nu asta e topic-ul asa ca…ma opresc aci!

  43. Malintzi Says:

    ok. „the end”

  44. Garfield I. Uberson Says:

    my only friend… the end… 🙂

  45. Mesmeea Says:

    kaput.

  46. cris Says:

    Tinereţea măslinului

    Îmi lipseşte tinereţea

    Măslinului,

    Tai pânzele

    Incendiului,

    Speranţe ale salvatorilor

    Invitaţi de ei înşişi,

    Frontiere de lacrimi

    Împuţinate.

    DIMITRIS P. KRANIOTIS

Lasă un răspuns

